S vill inrätta yttrandefrihetsbibliotek i Stockholm

30 apr 2021 • < 1 min

Socialdemokraterna i Stockholm föreslår att ett särskilt bibliotek med förbjuden litteratur ska inrättas på Kulturhuset.

Yttrandefrihetsbiblioteket i Stockholm skulle finnas i Kulturhusets bibliotek, enligt förslaget. Foto: Matilda Rahm

I det nya biblioteket skulle litteratur, journalistik och musik som är censurerad eller förbjuden i andra delar av världen samlas, likt Dawit Isaak-biblioteket som finns i Malmö. Biblioteket i Stockholm skulle placeras i Kulturhuset vid Sergels torg och bli en del av det bibliotek som redan finns där, föreslår Socialdemokraterna i Stockholms stad.

”Ett sådant bibliotek skulle effektivt belysa att det fria ordet inte är en självklarhet utan något som behöver försvaras och skyddas av varje ny generation”, skriver partiet i en motion.

Emilia Bjuggren (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad. Foto: Louise Helmfrid

I samma motion föreslår Socialdemokraterna att ytterligare två författare eller konstnärer som förföljs och hotas i sina hemländer ska få fristad i Stockholm. Ett fristadsprogram finns sedan tidigare, men det bör utökas med två platser, anser partiet.

– När grundläggande rättigheter attackeras runt om i världen, också i Sverige, har vi ett ansvar att agera, säger Emilia Bjuggren (S), oppositionsborgarråd i ett pressutskick.

1. Finns det någon som helst praktisk nytta med ett sådant bibliotek, eller handlar det bara om ovanligt dyr ”godhetssignalering”?

Och vilka skulle urvalskriterierna vara? Skulle all litteratur som är förbjuden i andra länder köpas in? Eller i praktiken bara sådan förbjuden litteratur som är i linje med vad som anses politiskt korrekt i dagens Sverige?

Räknas bara statlig censur, eller skulle biblioteket också samla på sig t.ex. sådant som censurerats av de globala tech-företagen (typ Trumps tweets…)?

Hur exakt fungerar det på Dawit Isaak-biblioteket?