Samma bok stulen även från KB

22 apr 2021 • 2 min

Boken som stals från Stockholms universitetsbibliotek är värd mellan 50 000 och 60 000 kronor. Det uppskattar Greger Bergvall på Kungliga biblioteket – där ett annat exemplar av samma bok också har blivit stulet.

Vem som stal den 1600-talsbok som dök upp på auktionsfirman Sotheby’s i New York från Stockholms universitetsbibliotek är okänt. Men det är i alla fall inte den så kallade KB-mannen, tror Greger Bergvall, bibliotekarie på KB.

Däremot är han ganska säker på att det var KB-mannen som stal ett annat exemplar av exakt samma bok från KB. Ett exemplar som fortfarande saknas. Detta är förklaringen till att företaget Artloss, som spårar stulet kulturarv, hörde av sig till KB i tron att boken kom därifrån.

Exlibrismärket som fanns kvar inne i bokens pärm visade dock tydligt att den hörde till samlingen Bröderna Bergius bibliotek som är deponerat på universitetsbiblioteket.

– Det är lite märkligt. Den som har tagit den här boken har inte gjort något för att dölja brottet, säger Greger Bergvall.

Boken som stals från Stockholms universitetsbibliotek trycktes i London 1672. Bilden är från Sotheby’s auktionsverk, men den har dragits tillbaka och finns inte längre till försäljning.

Det visar också att det inte är KB-mannen som stal den här boken. Han hade definitivt tagit bort märket, konstaterar Greger Bergvall.

KB-mannen anställdes på KB 1995 och hann stjäla minst 62 böcker innan han erkände 2004.

KB har lyckats spåra och få tillbaka sju av böckerna och Greger Bergvall hoppas kunna få hem fler. Men lång tid har gått och det försvårar arbetet. Det ser exempelvis ut som att boken Nippon, som hittades till försäljning på ett antikvariat i Amsterdam för närmare 2 miljoner kronor, inte kommer att återföras till KB. Detta trots att det finns bevis på när KB köpte in exemplaret på 1870-talet. Men boken stals för länge sedan av just KB-mannen och är därmed preskriberat, enligt nederländsk domstol. Domen överklagades och bara för ett par veckor sedan slog även en högre instans fast att för lång tid har passerat. KB och Riksantikvarieämbetet har ännu inte beslutat om de ska överklaga till högsta instans.

– Det är en dyrgrip som vi jättegärna vill få hem, säger Greger Bergvall.

Men det ser alltså svårt ut och i nuläget måste svenska staten i stället stå för rättegångskostnaderna för motparten i Nederländerna som motsvarar 4 200 euro.

Boken som har hittats i Sotheby’s i dagarna är inte värt lika mycket. Greger Bergvall uppskattar att den är värd mellan 50 000 och 60 000 kronor. Att två exemplar av samma bok har stulits från olika bibliotek kan verka som ett märkligt sammanträffande med tanke på att värdet inte här högre.

– Den är inte jättevärdefull, men den innehåller attraktiva bilder, så det finns ett samlarvärde. Den förekommer på marknader för kulturarv.

Läs mer ›› Polisen: Böcker ovanliga stöldföremål