Skarp kritik mot ramavtal för böcker

21 jun 2021 • 2 min

I höst träder ett nytt ramavtal för kommunernas bokinköp till bibliotek i kraft. Följden kan bli ett litteraturutbud som i en flygplatsbokhandel, varnar BTJ:s vd Anette Grönroos.

I ett blogginlägg formulerar BTJ:s vd Anette Grönroos skarp kritik mot hur Sveriges kommuner och regioners bolag Adda (tidigare SKL Kommentus) har hanterat processen som ledde till det nya ramavtal om leverans av litteratur till svenska bibliotek som gäller från i höst.

Att BTJ avstod från att lämna anbud hängde ihop med att villkoren var utformade så att de skulle kunna hota BTJ som företag, vilket Grönroos hävdat i ett tidigare blogginlägg. Hennes kritik handlar bland annat om att för stor vikt läggs vid lågt pris, att alla leverantörer förväntas göra samma investeringar i teknisk utrustning oavsett hur mycket de förväntas leverera samt att straffavgifter för förseningar skulle drabba aktörer som i stället för låga priser satsat på bredd och förmåga att hantera beställningar av böcker på andra språk från förläggare över hela världen.

Anette Grönroos, vd för BTJ.

Det villkor i avtalet som avgjorde att BTJ inte lämnade något anbud var, enligt Grönroos, kravet på bibliotekens inköpare att starta en utredning ihop med ramavtalets primära leverantör, för att ta reda på om denne kan utöka sitt sortiment med den önskade boken. ”Det är ett orimligt krav på inköparen som kommer att ta onödig tid i anspråk. Det skulle komplicera bibliotekens inköpsprocesser och ta stora mängder arbetstid i anspråk.”

BTJ avstod för några år sedan även att lägga anbud i processen som ledde till det ramavtal som gäller till i höst. När det nya avtalet träder i kraft kommer nätbokhandeln Adlibris att stå som ensam leverantör på alla avtalsområden som avser litteratur med biblioteksutrustning.

”Skräckscenariot är ett litteraturutbud som alltmer liknar en flygplatsbokhandel, när allmänhetens efterfrågan blir allt bredare både vad gäller genrer, titlar och språk”, skriver Anette Grönroos.

Det går inte att komma ifrån att det framstår som att du mest talar i egen sak?

– Det är klart att det delvis är så. Men det är inte heller bra för våra kunder, det vill säga biblioteken och deras låntagare. Kedjan är betydligt längre än att det här bara är ett intresse för leverantörerna.

Anette Grönroos säger att hon får kommentarer om Addas förfarande från företrädare för andra branscher, om vikten av att upphandlaren sätter sig in i den verksamhet upphandlingen rör.

Du menar att Adda inte kan tillräckligt mycket om bibliotekssektorn?

– Ja, det menar jag. De är kunniga på flera områden men de har missat att ta in vad som verkligen främjar biblioteksverksamhetens bästa.

Adda har brustit i sitt sätt att göra upphandlingen, anser Anette Grönroos.

– Den skadar inte bara leverantörerna utan också biblioteken och i sin tur låntagarna i samhället. Det är de som inte kommer att hitta det de söker i bibliotekshyllan och inte kommer att kunna få hjälp av bibliotekarier som i stället är upptagna med annat.

Representanter för Adda har beretts möjlighet att kommentera kritiken och svara på frågor, men ännu inte återkommit till Biblioteksbladet.