170 skolbibliotekarier: Fridolins förslag ger mer likvärdig skola

10 jun 2021 • 2 min

”Vi ställer oss bakom och välkomnar de förslag som lyfts fram”, skriver skolbibliotekarier över hela landet i ett yttrande om skolbiblioteksutredningens betänkande.

Tio av de 170 skolbibliotekarier som står bakom skrivelsen om betänkandet. Ovan från vänster: Agnes Kauranen, Hanna Berg Carlsson, Emelie Ernst, Christina Nord, Kit Grimberg. Undre raden från vänster: Lotta Davidson-Bask, Malin Johansson, Monica Nilsson-Ehrenstråle, Pernilla Utbult, Ylva Rosen.

Regeringens särskilda utredare, Miljöpartiets tidigare språkrör Gustav Fridolin, överlämnade i början av året sitt delbetänkande som bland annat innehåller förslag om att varje skola ska ha bemannat skolbibliotek.
– Vi menar att det måste stå explicit i skollagen, sa Gustav Fridolin i januari när betänkandet överlämnades till utbildningsminister Anna Ekström.
Betänkandet har varit ute på remiss och bland de som har yttrat sig finns anställda vid skolbibliotek över hela landet.
”Vi som har författat detta yttrande har inte fått utredningen på remiss, men vi vill ändå kommentera delbetänkandet utifrån vårt perspektiv”, förklarar de sju upphovspersonerna till en skrivelse som ytterligare 163 personer har ställt sig bakom.
Undertecknarna förklarar att de stödjer utredningen men understryker att förslagen inte kan ses som enskildheter utan måste behandlas som en sammanhållen helhet. ”Det finns många problem inom skolbibliotekssverige i dag, exempelvis ohållbar arbetsmiljö, orimliga tjänster, rekryteringssvårigheter, bristande samsyn och okunskap inom skolans andra professioner. Lösningarna på dessa problem är inte knutna till ett av utredningens förslag, utan bygger på förslagens samverkande effekt.”
Att alla skolbibliotek ska vara bemannade av utbildad personal lyfts fram som utredningens viktigaste förslag. I yttrandet understryks också vikten av att skapa hållbara arbetsförhållanden på skolornas bibliotek. Skolbibliotekspersonalen förklarar att de accepterar att utredningen avstått från att rekommendera en viss bemanningsgrad. ”Däremot vill vi, som yrkesverksamma och erfarna skolbibliotekarier, understryka den ohållbara arbetsmiljö som delade tjänster mellan flera skolenheter skapar, något som utredningen tyvärr har missat att uppmärksamma.”
I utredningen finns förslag om att rektorer ska erbjudas fortbildning om skolbibliotek. Detta är dock otillräckligt, menar skolbibliotekarierna. Istället bör rektorsutbildningarna innehålla en obligatorisk del om skolbibliotek, eftersom dessa är en obligatorisk del av skolan. ”Vi menar därför att det är av största vikt att rektorerna redan i sin utbildning på rektorsprogrammet får kännedom om vilka värden ett ändamålsenligt skolbibliotek tillför skolans verksamhet samt hur man som rektor leder en skolbiblioteksverksamhet.”
Tiden att yttra sig över skolbiblioteksutredningen löper ut imorgon, fredag. Biblioteksbladet kommer naturligtvis att rapportera om hur centrala aktörer ställer sig till förslagen.
I Gustav Fridolins uppdrag ingår också att belysa statens roll när det handlar om tillgången till läromedel av hög kvalitet. Slutbetänkandet ska läggas fram senaste den 30 juni.