Dik: Varför är ministern så tyst?

28 jun 2022 • 2 min

Mer än hälften av Sveriges elever saknar tillgång till skolbibliotekarier, enligt en färsk rapport. Nu vill Anna Troberg, förbundsordförande på Dik, ha svar: När får alla elever tillgång till bemannade bibliotek?

– Det är väldigt tyst från skolministern och jag ställer mig själv den frågan flera gånger om dagen: Varför är det så tyst från henne och regeringen? Det är konstigt för när man frågar politiker vad de tycker om skolbibliotek och läsning så tycker alla att det är jätteviktigt. Jag brukar säga att sällan har så mycket politisk enighet funnits som i den här frågan och ändå görs så himla lite. Där bär skolministern det tyngsta ansvaret, förklarar Anna Troberg.

I veckan som gick presenterade Dik och tankesmedjan Arena idé en rapport som visade att över hälften av landets elever saknar tillgång till ett bemannat skolbibliotek.

Enligt Anna Troberg visar skolminister Lina Axelsson Kihlblom inte särskilt mycket intresse för att ta tag i frågan om bemannade skolbibliotek. Det finns kunskap på området så någon risk att man ”hastar fram” något beslut, som skolministern har uttryckt det, det ser inte Anna Troberg.

– Det är faktiskt ett hån mot de elever som inte har tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Jag vet inte vad det är för information skolministern sitter och väntar på, om jag ska vara helt ärlig.

Den nya rapporten är tydlig. Bristen på skolbibliotekarier på Sveriges grundskolor är stor och dessutom verkar den inte bero på vilka ekonomiska förutsättningar som finns. Statistiken berättar att ett elevunderlag på cirka 300 elever räcker för att ha de ekonomiska förutsättningarna för att ha ett skolbibliotek bemannat på halvtid. Rapporten visar att av Sveriges hundra största skolor, som alla har fler än 750 elever, har bara hälften bemannade skolbibliotek på minst halvtid.

– Man brukar säga att det är svårt att ge elever tillgång till ett bemannat skolbibliotek, framför allt på de små skolorna. Men det är ganska många små skolor som klarar av det alldeles utmärkt, samtidigt som stora skolor alltså anser sig inte kunna prioritera ett bemannat skolbibliotek, säger Anna Troberg.

Hon påpekar också att de kommunala skolorna verkar vara bättre på att prioritera detta än de fristående skolorna.

Dik menar att bristen på skolbibliotekarier kan lösas och det genom ett lagstadgat krav på bemannade skolbibliotek. Detta valår kräver Dik också att Skolverket ges i uppdrag att inkludera skolbibliotekarier i statistiken över pedagogisk kompetens. Skolbibliotekarierna ska vara en del av skolans pedagogiska team.

– Man pratar mycket om hur man ska göra skolan bättre, hur man ska göra den likvärdig. Ett bemannat skolbibliotek löser naturligtvis inte alla de här problemen men ger man alla elever ett bemannat skolbibliotek skulle man ta ett ordentligt kliv framåt i många viktiga frågor, menar Anna Troberg.

Läs också ›› Debatt i riksdagen: ”Ministern har burit utredningen om skolbibliotek i sin handväska länge nog”

1. Håller helt med! Hur kunde denna viktiga fråga stuvas undan så fullständigt?
    Viktoria /skolbibliotekarie