Stängningsbeslut avgörs av domstol

2 feb 2021 • 2 min

I Karlstad har beslutet att stänga folkbiblioteken överklagats och väntar på avgörande i förvaltningsrätten. ”Varför vill man stänga en verksamhet som ska hållas öppen?” frågar sig Joakim Karlsson som överklagade.

Joakim Karlsson överklagade kommunens beslut att stänga bibliotekslokalen när det stod klart att regeringen och Folkhälsomyndigheten drog tillbaka rekommendationen att stänga biblioteken. Detta sedan Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) hade konstaterat att rådet stred mot bibliotekslagen.

– Det är lagstadgad verksamhet som ska vara öppen och coronaanpassad. När Folkhälsomyndigheten och regeringen drog tillbaka rekommendationen trodde jag att de skulle ompröva beslutet här i Karlstad, men det gjorde man inte, säger Joakim Karlsson.

– För mig är det antidemokratiskt och medborgarfientligt. I Karlstad har biblioteket varit stängt i en månad, helt utan saklig grund.

Men Johanna Larsson (M), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, håller inte med om att biblioteket har varit stängt. Visserligen var bibliotekslokalen stängd för besök under en månad till följd av det första beskedet från Folkhälsomyndigheten och regeringen. Men dator och kopiator flyttades ut utanför själva biblioteket i bibliotekshuset och det har gått att låna och hämta böcker.

– Vi har inte stängt biblioteken fullt ut. Vi har ändå haft öppet så mycket som möjligt eftersom biblioteket är en otroligt viktig instans. Dessutom är det en lagstadgad verksamhet och vi har varit väldigt noga med det, säger hon.

– En bibliotekarie har också funnits tillhands i vårt kontaktcenter.

Joakim Karlssons överklagan ligger hos förvaltningsrätten i Karlstad och ett beslut väntas inom fyra veckor. En laglighetsprövning ska göras, det vill säga domstolen ska bedöma om beslutet strider mot i första hand kommunallagen. Men det kan också prövas mot flera lagar, exempelvis bibliotekslagen. Domen i förvaltningsrätten har inte någon betydelse för andra kommuner. Men om domen överklagas och kommer upp i kammarrätten kan beslutet få betydelse för fler.

Förvaltningsrättens beslut fattas oberoende av motsvarande fråga som väntar på bedömning i Växjö förvaltningsrätt där målet om Sölvesborgs stängda bibliotek väntar på dom.

Läs mer: Överklagat stängningsbeslut i Sölvesborg dröjer

Joakim Karlsson har även anmält stängningen av biblioteket till polisen. Han anser att flera chefer har gjort sig skyldiga till tjänstefel. ”Stängningen har förhindrat medborgarnas möjligheter till informationsinhämtning, åsikts- och yttrandefrihet och är ett allvarligt ingrepp i mänskliga rättigheter och demokratin”, skriver han i anmälan.