E-böcker

Axiell: ”Det är inte vi som sätter priserna”

13 dec 2021 • < 1 min

Axiell Medias vd Eva Houltzén svarar på kritiken om bibliotekens villkor för utlåning av e-böcker för vuxna.

Eva Houltzén, vd för Axiell media. Foto: Louise Nylund.

Stockholms stadsbibliotekarie Daniel Forsman är starkt kritisk till Axiell Medias monopolliknande position i avtalen kring e-böcker för vuxna. Han förklarar sig beredd att säga upp avtalet och stå utan e-boksleverantör för att få till en förändring.

I en kommentar till Biblioteksbladet säger Eva Houltzén, vd för Axiell Media:

– Det är en diskussion jag har med Daniel Forsman, jag kommenterar inte kundavtal i media.

Angående den utbredda kritik mot prissättningen för e-boksutlåning som hörs från folkbiblioteken generellt, svarar Eva Houltzén:

– Jag vill vara tydlig med att varken priserna eller reglerna sätts av Axiell Media, vilket är ett vanligt missförstånd. Vår vision är att plattformen ska vara relevant för alla typer av bibliotek, att utbudet ska passa bibliotekets strategi och att biblioteket kan styra sina investeringar i digital media.

– Vår erfarenhet är att det finns mycket man kan göra inom ramen för befintlig modell och vi arbetar nära våra bibliotekskunder för att de ska kunna optimera sina digitala bibliotek, förklarar Eva Houltzén och avslutar:

– Vi samarbetar gärna med förlag och bibliotek för att vidareutveckla inköpsmodeller, dela erfarenheter och använda den teknik som vi har byggt upp genom åren. Vi har goda erfarenheter från marknader utanför Sverige av att delta i sådana samarbeten.

Läs mer ››

E-boksutlåningen för dyr i Stockholm men kostnadseffektiv i Uppsala