Efter ökade smittspridningen i Uppsala: Biblioteken stänger på helger

22 okt 2020 • 3 min

Den ökade smittspridningen av covid-19 i Uppsala gör att biblioteken stänger på helgerna och ställer in bokbussen. ”För att minska risken för våra medarbetare.”

Ewa Svärd och Mohammed Mekrami på Uppsala stadsbibliotek. Nu uppmanas personalen hålla sig bakom plexiglaset vid disken. Foto: Annika Clemens

Från och med i dag, torsdag, ställs bokbussen in och samtliga folkbibliotek håller helgstängt månaden ut.

– Tanken är att vi kommer hålla stängt på helger på våra bibliotek för att minska risken för våra medarbetare, säger Mohammed Mekrami, chef på Bibliotek Uppsala.

Vanligtvis jobbar medarbetare på de mindre biblioteken helger på andra bibliotek. För att undvika att de byter arbetsplats och därmed träffar nya människor i ett läge där smittspridningen har ökat i Uppsala har ledningen valt att stänga biblioteken under helger för att minska risken för smittspridning.

Även bokbussen ställs in från och med torsdag och fram till början av november.

– Ytan är så begränsad att det är omöjligt att bedriva verksamhet utan att röra varandra. Därför ställer vi in fram till den 3 november så får vi se sen.

Mohammed Mekrami, bibliotekschef i Uppsala.

För att skydda personalen är det också sagt att viss service får utebli om det innebär att man måste lämna disken och komma för nära besökare som behöver hjälp.

– Ibland kan man behöva följa med besökare för att hjälpa dem vid datorn eller skrivaren. Men vi har sagt att vi håller oss vid disken, bakom plexiglas, och ger stöd därifrån. Det finns risk för mindre bra service ibland, men jag tror besökarna har förståelse för det, säger Mohammed Mekrami.

Stadsbiblioteket i Uppsala stänger på helger framöver för att minska risken för smittspridning. Foto: Annika Clemens

Det är den ökande smittspridningen i Uppsala län som ligger bakom förändringarna.

Skärpta riktlinjer gäller i länet sedan tidigare i veckan. Invånarna rekommenderas att bara ha fysisk kontakt med de personer de bor tillsammans med. De avråds från att gå på eller arrangera fester och från att åka kollektivt. Folkhälsomyndighetens beslut gäller till och med den 3 november, men kan förlängas.

Spridningen av covid-19 i Uppsala har bland annat förekommit bland studenterna. En källa tros vara studentfester.

Universitetsbiblioteken i Uppsala håller fortsatt öppet, men på begränsade tider. I och med Folkhälsomyndighetens skärpta riktlinjer för länet ska dock bemanningen minimeras i informationsdiskarna på de tio biblioteken som hör till Uppsala universitet. På så sätt kan fler medarbetare jobba hemifrån och undvika kollektivtrafiken.

– Vi inför så mycket fysiskt obemannade diskar som möjligt. Vi hänvisar till vår digitala service och skalar upp med flera inloggade bibliotekarier samtidigt, säger avdelningschef Cecilia Bäckstrand.

Ett brev från överbibliotekarie Lars Burman ska sättas upp i affischform på biblioteken med information till studenterna om att undvika att vara på biblioteket när det inte är nödvändigt.

Väktare och studentvärdar finns på plats på biblioteken för att påminna studenterna om att hålla distansen. Biblioteket för även dialog med anslutande kafé och restaurang om att glesa ut platser för att inte skapa trängsel där. Även studieplatserna har glesats ur ytterligare.

– Studenterna har haft svårt att hitta studieplatser och vi har haft samarbete med nationerna och informerat om studieplatser på andra ställen. Vi försöker hjälpas åt. Studenterna vill gärna vara på biblioteken, det är en bra studiemiljö för dem. Det är ett dilemma, säger Cecilia Bäckstrand.

Universitetsbiblioteken i Uppsala minskar på bemanningen, men håller fortsatt öppet. Foto: Annika Clemens

Läs mer › Besökarna har återvänt till Malmö stadsbibliotek. Nu vädjar personalen: Kom inte hit om du inte måste!