Författare och bibliotekarier prisas digitalt

12 nov 2020 • 2 min

Årets mottagare av Svensk biblioteksförenings utmärkelser får ta emot sina priser digitalt. En av pristagarna är Hudiksvalls biblioteksbuss som utnämns till årets mobila bibliotek.

Årets mobila bibliotek finns i Hudiksvall. Svensk biblioteksförening håller prisutdelningen digitalt.

– Det känns fantastiskt kul. Det är väldigt trevligt att bli uppmärksammad utanför sin egen organisation. Och med en särdeles fin motivering känns det väldigt bra, säger Johan Anderung, bibliotekschef i Hudiksvall.

Biblioteks- och demokratibussen i Hudiksvall invigdes våren 2019 och får pris för sitt utbud som ”tål att jämföras med huvudbiblioteket och filialerna”.

Tanken med det mobila biblioteket i Hudiksvall är att den ska rymma hela bibliotekets verksamhet och inte ”bara” vara en rullande bokbuss.

– Vi har en avancerad programverksamhet, fritt wifi och vi visar filmer ombord. Vi försöker ha hela den bredd som finns på huvudbiblioteket.

Den digitala prisutdelningen leds av förre läsambassadören Johan Anderblad. Du kan se hela prisutdelningen här.

Prisutdelning Sveriges biblioteks utmärkelser 2020 from Svensk biblioteksförening on Vimeo.

Övriga pristagare av Svensk biblioteksförenings utmärkelser 2020 är:

• Cecilia Brisander för sitt arbete med nationella minoritetsspråk och Barakat Aldammad som prisas för sitt arbete med mångspråk. De delar på årets Bengt Hjelmqvist-pris.
  • Barnrättsutmärkelsen Elefanten 2020 går till Sanna Barsk och Malene Jensen. De prisas för sitt arbete med barns rättigheter sedan de involverade barn inför flytten av Kiruna stadsbibliotek.
  • Aniarapriset 2020 går till författaren Lina Wolff.
  • Elsa Beskow-plaketten 2020 för bäst illustrerade barnbok går till Alexander Jansson för illustrationerna i boken Tassemarker.
  • Nils Holgersson-plaketten 2020 för bästa barn- och ungdomsbok går till Johan Ehn för boken Hästpojkarna.
  • Carl von Linné-plaketten 2020 för bästa fackbok för barn och ungdomar går till Maja Säfström för boken Fantastiska fakta om djurungar.
  • Greta Renborgs pris 2020 går till Jon Fällström vid Umeå stadsbibliotek för god marknadsföring av bibliotek.
  • Collijnpriset 2020 går till Anna Hallpers för bästa uppsats inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap.
Cecilia Brisander och Barakat Aldammad, 2020 års Bengt Hjelmqvist-pristagare.