Ifla: Bevis saknas för att utesluta ryska institutioner

7 apr 2022 • < 1 min

Flera länder har reagerat likt Svensk biblioteksförening på Iflas uttalanden om kriget och beslutet att inte utesluta ryska medlemmar. Ifla står fast vid sitt beslut, men kommenterar nu kritiken för första gången.

”Som biblioteksorganisation bör man agera på det…” sade Johanna Hansson, ordförande för Svensk biblioteksförening till Biblioteksbladet, med anledning av att kriget mot Ukraina också handlar om ett krig mot sanningen. Bakgrunden var den kritik som har riktats mot Ifla för formuleringar angående kriget i Ukraina och sedan ryska institutioner inte har uteslutits från Ifla.

Svensk biblioteksförening: Frys ryska medlemskap i Ifla

Generalsekreterare Gerald Leitner är för närvarande frånvarande från arbetet, men två nyinvalda medlemmar i Iflas styrelse, Halo Locher och Tonia Arahova, svarar på kritiken via mejl till Biblioteksbladet. Styrelsen har hanterat frågan intensivt och vid flera tillfällen, förklarar de. ”Vi känner till att det finns olika åsikter, men vi har inga bevis på beteende som strider mot våra stadgar.” Beslutet att inte utesluta ryska institutioner var enhälligt. Styrelsen övervägde också frågan om huruvida Ifla ska ta ställning i politiska och väpnade konflikter, eller förhålla sig neutrala liksom andra internationella organisationer, som exempelvis Röda Korset och Human Rights Watch.

Ukrainas biblioteksförening: Ifla verkar ha påverkats av ryskt narrativ

Ukrainas biblioteksförening har kritiserat Iflas uttalande kring kriget, där Ifla använder ord som konflikt och skriver om civila offer på båda sidor. På frågan om varför Ilfa inte konstaterar att det är Ryssland som har attackerat Ukraina, svarar de två nyinvalda styrelseledamöterna kort att det inte hör till Iflas uppdrag, enligt stadgarna.

De konstaterar också att flera länder har reagerat på liknande sätt som Svensk biblioteksförening.