Svensk biblioteksförening: ”Frys ryska medlemskapet i Ifla”

29 mar 2022 • 2 min

Ryska institutioner behöver inte uteslutas från Ifla, anser Svensk biblioteksförening. Däremot bör medlemskapet frysas. Och Iflas formuleringar bör skärpas – ”för bibliotekens trovärdighet”.

Johanna Hansson, ordförande i Svensk biblioteksförening. Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Iflas formuleringar i uttalandet om kriget i Ukraina är luddiga. Det anser Johanna Hansson, ordförande i Svensk biblioteksförening.

– Vi uppfattar det som att man undviker att ta ställning i en fråga där man bör ta ställning.

– Det handlar om bibliotekens trovärdighet. Det här är ett krig där människor dör, men det är också ett krig mot sanningen och som biblioteksorganisation bör man agera på det.

Den ukrainska biblioteksföreningen har också reagerat på Iflas formuleringar om ”civila offer på båda sidor” i ”konflikten”. ”Vi vill påminna om att det är ett fullskaligt, blodigt krig som pågår”, skriver föreningen på sin Facebook-sida.

Läs också ›› Ukrainsk kritik mot Iflas ordval

Ifla beslutade att inte utesluta ryska biblioteksföreningen och ryska institutionella medlemmar, något som den ukrainska föreningen krävde. Svensk biblioteksförening anser att det är rimligt att inte utesluta den ryska institutioner permanent, men anser att deras medlemskap bör frysas.

– Man borde absolut frysa kontakten nu, säger Johanna Hansson.

– Institutionerna representerar Ryssland och då representerar man i det här läget också den ryska staten. Ryssland har bannlyst organisationer som har arbetat mot staten så då får man utgå från att biblioteken åtminstone just nu står under stark statlig kontroll.

Det är också ett krig mot sanningen och som biblioteksorganisation bör man agera på det

Johanna Hansson, Svensk biblioteksförening

Däremot tror hon inte på en permanent uteslutning.

– Vi måste tro att det finns en väg tillbaka, vi vill också att det ska finnas ett utbyte i framtiden med ett mer demokratiskt och öppet Ryssland.

1. Varifrån kommer detta yrkande om den enda tillåtna åsikten?
    Svensk Biblioteksförening borde ställa sig den frågan, i eget framtida intresse.
    Enligt min mening domineras ”debatten” om Ukraina av detaljer i stället för av någon helhet.
    Helheten är, som jag ser den, att USA sedan 1945 har bedrivit en rad krig i syfte att säkra sin tillgång till andra länders råvaror. Så var det 1973 om Chiles koppar, så var det 2003 om Iraks olja.
    Nu har turen kommit till Rysslands tillgångar av gas och jordartsmetaller. Tillgångar som USA saknar, och som är nödvändiga i den framtida digitaliserade och fossiloberoende ekonomin. Detta pågående krig förs inte från Ryssland mot Ukraina, utan från USA mot Ryssland, med USA-dominerade Nato som mellanhand.
    När svenska organisationer upplever tryck att ta ställning i ”konflikten”, borde första frågan vara hur ”konflikten” har uppstått, och vilka parterna egentligen är.
    Om vi inte ställer oss sådana frågor deltar vi i ett skeende om vilket vi inget vet, och är nyttiga för en part vars syften vi inte känner, eller vill känna.
    Jag anser att bibliotek ska hålla sig utanför dagspolitiken. I synnerhet bör bibliotekens företrädare förhålla sig mycket skeptiska till sådana påtryckare som vill att alla ska peka åt samma håll, vilket det hållet än är.
    Utan en sådan skepsis deltar bibliotekens företrädare i ett antidemokratiskt spel, som ingalunda rimmar med bibliotekens roll som ett utrymme för fritt tänkande.

Gösta Nydren, f d journalist för fackpress