Regeringens besked: Lagförslag läggs om portning

28 sep 2021 • < 1 min

Justitieminister Morgan Johansson meddelar att regeringen kommer att lägga fram ett lagförslag om tillträdesförbud på bibliotek och simhallar. Propositionen väntas i januari.

Justitieminister Morgan Johansson. Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet

Morgan Johansson som tidigare har sagt att frågan behöver analyseras ytterligare berättar nu för Ekot på Sveriges radio att han är beredd att lägga fram en proposition i januari och hoppas att en ny lag ska vara på plats den 1 juli 2022.

– Det är rimligt att folk som inte kan bete sig på de här ställena, att då måste det finnas en möjlighet att stänga av dem, säger han till radion.

– Om du går till ett bibliotek och för oväsen, ska du då ha en självklar rättighet att komma tillbaka? Nej, det tycker inte jag.

Frågan om portning har varit uppe för diskussion i flera år och förra hösten presenterade Brottsförebyggande rådet en rapport  som gav stöd för möjligheten att porta särskilt stökiga besökare. Men även om det finns förutsättningar för att kunna portförbjuda vissa individer, konstaterade Brottsförebyggande rådet att det är oklart i vilken omfattning möjligheten skulle användas i praktiken. Bland annat eftersom det kan vara svårt för verksamheten att leva upp till de krav som ställs för att en åklagare ska kunna besluta om ett förbud.

I fackförbundet Diks senaste rapport om arbetsmiljön på bibliotek framkom att en majoritet av förbundets medlemmar var för en möjlighet att kunna porta stökiga besökare i särskilt allvarliga fall. ”Det är så många som känner en uppgivenhet”, sade Johanna Alm Dalin, utredare på Dik.

1. Jag håller absolut med Nina om att det måste finnas väldigt tydliga regler kring detta, men snälla ni som motsätter er portning, sluta måna så mycket om stökiga tonårsgäng och aggressiva missbrukare! Jag fattar förvisso att man kan känna sig som en lite extra fin person genom att stå upp för de människor de flesta andra bara finner jobbiga, men försök begripa att för de barn som inte vågar gå till biblioteket när deras mobbare använder det som uppehållsrum och för de gamla tanter och farbröder som skräms bort av missbrukarna framstår era fina värderingar som en spottloska i ansiktet!

2. Har man tänkt på det här ur alla olika perspektiv.
    Absolut att de som stör bör få en sanktion, men blir det en tidsbegränsad portning? Hur/När får den stökige besökaren komma tillbaka igen. Alla kan vi ju vara stökiga i tonåren, men ska vi då vara portade för alltid? Gäller portningen alla bibliotek eller enbart det bilbioteket där stöket inträffade?

Om det är en tillsvidare på alla bibliotek, vilka bevis måste personen visa fram för att välkomnas igen?

Jag förstår att portning låter bra, men biblioteken är det enda rum i samhället dit alla är välkomna, ska nu vissa inte ens vara välkomna där.