Bibliotek förbereder sig för flyktingvåg

4 maj 2022 • 3 min

Det är ont om böcker på ukrainska. Men liksom många bibliotek runt om i Sverige förbereder sig Tranströmerbiblioteket i Stockholm för att ta emot ukrainska flyktingar på flera sätt.

– Det är svårt att hitta böcker på ukrainska. Vi har några, men det finns inte så mycket, säger Erik Olsson, enhetschef på Tranströmerbiblioteket på Medborgarplatsen i Stockholm.

BTJ har noterat att efterfrågan på ukrainska böcker har ökat kraftigt och flera titlar sålde snabbt slut när kriget bröt ut. Förra veckan meddelade dock BTJ att nya barn- och ungdomsböcker snart kommer in, med hjälp av ukrainska förlag och samarbeten i Polen. På sikt ska BTJ även försöka få hit mer vuxenlitteratur på ukrainska.

– Det är svårt att hitta i hela Sverige. Vi får prioritera att ha trygga rum här, dit barn och vuxna kan komma, säger Erik Olsson.

Tranströmerbiblioteket renoverades och öppnade i nya lokaler hösten 2020, mitt under pandemin. En gammal biljettlucka finns bevarad i entrén.

Nu förbereder sig personalen för att ta emot de flyktingar som tvingas lämna Ukraina efter Rysslands anfall. Då är den ordinarie verksamheten viktig och mycket av förberedelserna handlar om att nå ut till flyktingarna när de har hunnit etablerat sig lite.

– Vi har inte märkt att det har kommit ukrainska flyktingar än. Men vi jobbar för att förbereda oss för att de kommer när de börjar få något av ett vanligt liv. Då finns vi här.

Information för delar av programverksamheten, som språkcafé och svenska med baby, har översatts till ukrainska. Till sommaren väntar de sig att fler ukrainska flyktingar kommer att hitta till biblioteken.

– Vi satsar på att fortsätta språkcaféerna under sommaren och inte pausa som vi brukar göra, säger Rebecca Medici, producent på Tranströmerbiblioteket.

– Och vi samarbetar med etableringscentret Welcome house för att nu ut. Där finns information på ukrainska nu.

Namnet förpliktigar och det finns ett särskilt fokus på poesi på Tranströmerbiblioteket.
Barnbiblioteket tar stor plats på det nybyggda Tranströmerbiblioteket.

Men biblioteken behövs inte bara för flyktingar när ett krig bryter ut. När Ryssland invaderade Ukraina blev det tydligt för personalen på Tranströmerbiblioteket att många av besökarna behövde en plats att mötas på och tala om det som skedde.

– Det är särskilt viktigt just nu, säger Max Edenborg, producent.

– Folk har behov av att prata, söker kunskap och vill träffas.

På kvällen samma dag som kriget bröt ut hölls poesikväll på biblioteket. Mycket av det som lästes upp handlade om rädsla och krig.

– Det var tydligt den kvällen att många hade behov av att träffas fysiskt, för att dela det som är jobbigt med någon, säger Max Edenborg.

Sedan kriget bröt ut har många också vänt sig till biblioteket med frågor om skyddsrum och krisberedskap. På liknande sätt märkte bibliotekspersonalen vid Medborgarplatsen av vilken funktion biblioteket hade under pandemin. Många vände sig till biblioteket som höll öppet, trots restriktionerna. Inte minst ungdomar som behövde någonstans att studera när skolorna var stängda.

– Vi märker av det som händer i samhället. En del av vår möjliga roll i totalförsvaret är att finnas här som ett tryggt rum, säger Erik Olsson.

Erik Olsson, Rebecca Medici och Max Edenborg på Tranströmerbiblioteket förbereder verksamheten för den flyktingvåg som troligen väntar från Ukraina. Foto: Annika Clemens