Efter kritiken: "Avvakta vakansen i Läsrådet"

30 sep 2021 • < 1 min

En plats i Läsrådet är fortfarande vakant. ”Låt oss återkomma när den är tillsatt”, säger Amanda Lind om kritiken mot att det saknas skolbibliotekarier bland ledamöterna.

Nio ledamöter i Läsrådet presenterades på Bokmässan, men en plats är fortfarande vakant. Det är denna Amanda Lind hänvisar till när hon kommenterar kritiken mot att det saknas personer med komptetens om folk- och skolbibliotekens arbete mot barn och unga.

När kulturministern presenterade Läsrådet förra veckan ifrågasatte många varför det inte fanns experter inom det läsfrämjande arbete som biblioteken bedriver mot barn och unga bland ledamöterna.

– Jag skulle vilja se personer med insikt i de här grundläggande verksamheterna som ska nå alla barn. Jag pratar om skolbiblioteken och folkbiblioteken och deras kontakter med förskolor och barnavårdscentraler, sade skolbibliotekarie Cilla Dalén till Biblioteksbladet och lade till att man inte bara bör ”plocka in random kändisar”.

Svensk biblioteksförenings generalsekreterare Karin Linder efterlyser mer substans och mindre show och konstaterar att den stora frågan för läsfrämjande handlar om bemannade skolbibliotek.

Men Amanda Lind betonar att ledamöterna är utvalda efter sin expertis och kompetens på området läsfrämjande.

– Jag vänder mig mot beskrivningen att ledamöterna har tillsatts på oklara grunder. Vi har velat samla en bred kompetens, även från näringslivet och civilsamhället. Ledamöterna har olika kompetenser för att bidra till det läsfrämjande arbetet.

Amanda Lind kan inte säga när den vakanta platsen ska tillsättas, men hoppas att det blir snart.

– Dels har vi Elin Nord, som har en bakgrund som universitetsbibliotekarie. Och dels är en plats fortfarande vakant. Låt oss återkomma när den är tillsatt.