Kritik mot regeringens Läsråd: ”Var finns skolbibliotekarierna?”

24 sep 2021 • 2 min

På torsdagen presenterades Läsrådets ledamöter. Nu riktas kritik mot sammansättningen. Var finns de personer som är kunniga i hur skolbibliotek och folkbibliotek når barn och unga, frågar sig Cilla Dalén, skolbibliotekarie.

Cilla Dalén jobbar på Enbacksskolan i Tensta och hon saknar ledamöter med kunskap om skolbiblioteken i Läsrådet. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

När Cilla Dalén, skolbibliotekarie i Tensta, läste om Läsrådet när det presenterades på Bokmässan ilsknade hon till. Läsrådet ska verka för läsfrämjande för barn och unga. Men hon saknar personer med kunskap om skolbiblioteks- och folkbiblioteksverksamhet bland ledamöterna.

– Jag skulle vilja se personer med insikt i de här grundläggande verksamheterna som ska nå alla barn, säger hon.

– Jag pratar om skolbiblioteken och folkbiblioteken och deras kontakter med förskolor och barnavårdscentraler.

Bland ledamöterna finns bland andra två rektorer, en forskare, en författare och en universitetsbibliotekarie samt representanter för verksamheterna Läsfrämjarinstitutet och Berättarministeriet.

Cilla Dalén saknar ledamöter med kunskap om de verksamheter som når alla barn och unga. Externa projekt för läsfrämjande, som Berättarministeriet och Läsfrämjarinstitutet, är med all säkerhet väldigt bra verksamheter, konstaterar Cilla Dalén. Men de kan inte ersätta skolbiblioteksverksamheten.

– Man kan inte ha roliga externa aktörer i stället för en god biblioteksverksamhet.

Och hon ifrågasätter vilken kunskap skolrepresentanterna i Läsrådet har om biblioteksverksamheten.

– Det är viktigt att veta att de har de erfarenheter som behövs för att bygga en verksamhet som når alla. Om man ska samverka för läsfrämjande är skolbiblioteken och folkbiblioteken centrala.

Cilla Dalén, skolbibliotekarie i Tensta.

Cilla Dalén har fått medhåll från flera på Twitter. Självklart bör skolbibliotekarier vara representerade i Läsrådet, skriver exempelvis läraren Vivianne Arnell: ”Gör om och gör rätt är mitt råd till skolministern.” ”Hur är det möjligt att inte ta in en skolbibliotekarie?”, frågar sig skolbibliotekarien Lotta Davidson-Bask. Elin Nord, universitetsbibliotekarie och en av ledamöterna i Läsrådet håller också med och hoppas att den vakanta platsen går till en person från skolbiblioteksvärlden.

– Det är ett statement vilka man väljer till Läsrådet. Och ska man ska uttrycka det hårt: Då kan man inte bara peta ihop random kändisar, säger Cilla Dalén.

Ledamöterna förordnas av regeringen och en plats är fortfarande vakant. Förordnandet löper i tre år. Biblioteksbladet har sökt kulturminister Amanda Lind för en kommentar, men inte fått svar.

1. Bedrövligt är ordet. Kulturministern bör avkrävas en förklaring, en skolbibliotekarie bör absolut ingå i Läsrådet!

2. Jag reagerade också varför inte skolbibliotek var representerad – det finns ju så otroligt många duktiga, kreativa skolbibliotekarier som kan tillföra mycket input i Läsrådet.

Tråkigt att alltid glömmas bort

3. Ja, vi som arbetar i skolbiblioteken kanske inte är förvånade längre men än så länge har vi i alla fall inte slutat reagera. Om vi ska kunna göra något åt läsningen behöver vi ha med skolbiblioteket som en viktig faktor och skolbibliotekarier behöver tas med på alla plan. Det här är bedrövligt!