Sverige nominerar Leif Mårtensson till Iflas styrelse

14 jun 2022 • 2 min

Leif Mårtensson från Umeå föreslås som ny ”treasurer” till Iflas styrelse. ”Vi vill vara med och ta ansvar för att Ifla stabiliseras”, säger Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening.

– Det är överraskande och glädjande och det är med ett visst mått av skräckblandad förtjusning med tanke på den turbulens som har visat sig, säger Leif Mårtensson, till vardags ledningskoordinator i kulturförvaltningen i Umeå.

Men han tar inte ut något i förskott.

– Jag är nominerad och står till förfogande, sedan får vi se.

I samband med turbulensen inom Iflas ledning då generalsekreterare Gerald Leitner avsattes, lämnade både Antonia Arahova, vald till kommande ordförande, och Perry Moree, styrelsens treasurer, sina poster med omedelbar verkan och med hänvisning till personliga skäl.

När platserna ska fyllas har Svensk biblioteksförening nominerat Leif Mårtensson att ersätta Perry Moree som treasurer. Arbetsuppgifterna kan inte rakt av beskrivas som en kassörs, även om det finns likheter. Den som är treasurer är styrelsens talesperson i ekonomiska frågor och ansvarar för Iflas ekonomi, även om det löpande arbetet utförs av ekonomiavdelningen, förklarar Leif Mårtensson.

Svensk biblioteksförening har oroats av uppgifterna om trakasserier och ekonomiska oegentligheter på Iflas kansli och vill bidra till att den internationella biblioteksfederationen stabiliseras, förklarar Karin Linder.

– Vi har varit oroliga över det som har spridits om Ifla och vill vara med och ta ansvar. Vi tycker att det behövs mer transparens och en tydligare kommunikation. Nu måste vi se till att det finns en väg framåt och inte bara leta efter syndabockar.

Leif Mårtensson. Foto: Umeå kommun

Leif Mårtensson sitter i Svensk biblioteksförenings styrelse och är med i Iflas sektion för ursprungsfolk. Han tycker att Sverige har en viktig roll att spela i Ifla.

– Sverige har ofta återkommit som en viktig aktör i Ifla och jag vill bidra till arbetet. Jag vill att Ifla ska fokusera på sina viktiga uppgifter och blicka bortom det trubbel som har varit.

Hur ser du på den senaste tidens oroligheter?

– Det är förfärande uppgifter om arbetsmiljön. De finns gott om underlag för att det stämmer i högsta grad. Sedan finns det andra bitar som man inte vet om det är bedrägligt eller inte.

Leif Mårtensson konstaterar att det inte är ett lagbrott att bo på lyxhotell eller att resa i första klass.

– Det är en svårare balansgång om man inte har skapat ett tydligt regelverk. Men det handlar också om etik och moral. Även om Gerald Leitner inte har begått ett lagbrott kan man ifrågasätta omdömet.

Leif Mårtensson har inte tagit del av de utredningar som har gjorts på uppdrag av Iflas styrelse och som ligger till grund för att generalsekreteraren Gerald Leitner fick sparken.

– Jag har noterat att det förefaller finnas någon form av utredning som jag så småningom hoppas få del av.

När han blickar framåt tycker han att det viktiga för Ifla är att skapa förtroende bland medlemmarna, bland annat genom att vara transparent och ha ett tydligt regelverk. Exempelvis för anställdas hotellvistelser och resor.

– I varje styrelse i en medlemsdriven organisation bör man tänka på hur man vill att medlemmarna ska se på ens utnyttjande av pengar och hur de vill att man ska representera, säger han.

– En policy för styrelsens resande är sådant som kan bidra till att skapa förtroende bland medlemmarna.

Läs mer om turbulensen inom Ifla ››
Svenska röster: ”Nu krävs transparens”
Trakasserier och mobbning sedan 2019