Oklar framtid för stärkta bibliotek efter 2022

14 sep 2021 • 2 min

Lawen Redar vill att Socialdemokraterna ska ta över kulturpolitiken efter valet nästa år. Men hon kan inte lova en permanent satsning på stärkta bibliotek.

Kulturministern presenterade tidigare i dag kommande satsningar på biblioteken i regeringens budgetproposition. I en debattartikel skriver Socialdemokraterna samtidigt själva om satsningar på bibliotek. Det handlar bland annat om de 75 miljoner kronor extra som läggs på stärkta bibliotek och om 26 miljoner kronor till skolbibliotek.

Valet närmar sig och alla partier positionerar sig. Men hur överens är egentligen de två regeringspartierna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna, när det handlar om biblioteken?

Lawen Redar är kulturpolitisk talesperson i Socialdemokraterna.  Foto: Sveriges riksdag

Enligt Lawen Redar, kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna, är de till största delen eniga om framtidens bibliotekspolitik.

– I bibliotekspolitiken tycker jag mig inte se några stora skillnader.

Men hon vill ändå att S tar över kulturministerposten efter nästa val, förutsatt att partiet ingår i regeringen. Om det i så fall blir hon själv eller någon annan är inget hon uttalar sig om nu.

– Jag är inte inne på huruvida jag ska ta det uppdraget, men det jag vill är att man har en kulturminister som förstår och ser att den kulturella ojämlikheten är alarmerande, säger hon.

– Det är helt beroende på vem dina föräldrar är hur din tillgång till kultur kommer att se ut. Vi behöver ha en aktiv kompensatorisk kulturpolitik och jag vill gärna att S tar sig an den uppgiften.

Satsningen på stärkta bibliotek är en viktig del för att biblioteken ska kunna fortsätta utveckla nya sätt att nå medborgarna, säger Lawen Redar. Och för 2022 avsätts 150 miljoner kronor i budgetpropositionen. Hur det blir därefter är oklart. Exempelvis Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har efterlyst ett permanent stöd. Men det är inget som Lawen Redar kan lova.

– Det är svårt att analysera var vi befinner oss 2022. Men jag ser att reformen verkligen har fått effekt. Det är angeläget att det fortsätter.

Men kan stödet permanentas?

– Det har vi absolut funderat över, men det kräver förutsättningar. När SKR uttrycker sig på det sättet är det en bra argumentation för att vi ska jobba vidare för det, säger hon.

Hon tycker att satsningar på bibliotek behövs och är bekymrad över utvecklingen där folkbibliotek har stängt. Hon ogillar även privatiseringen av folkbibliotek.

– Jag har varit bekymrad över effekterna av privatisering av bibliotek som jag är starkt kritisk till.

Lawen Redar konstaterar att vi står inför en stor utmaning eftersom kunskapen kring läsning minskar. Att djupläsningen minskar bland unga män tycker hon är särskilt oroväckande.

– Det ska inte finnas någon grupp som halkar efter.