Skjutningar

Hon jobbar mot skjutningar i Malmö

28 okt 2021 • 3 min

I Malmö tar kommunen hjälp av bland annat bibliotekets personal i kampen för att minska det dödliga våldet.

Bitte Olofsson Niemi, Lindängens bibliotek i Malmö, är med i kommunens arbete för att minska skjutningarna. Foto: Thord Eriksson

Bitte Olofsson, biblioteksassistent på Lindängens bibliotek, ingår i Malmös arbete för att stoppa skjutningarna.

– Jag blev inblandad för att jag har arbetat i området i många år och jag har lärt känna många boende, säger Bitte Olofsson.

Hon jobbar på Lindängens bibliotek och känner igen flera av områdets kriminella individer därifrån.

– De har varit på biblioteket och sedan hängt utanför. Det här är ett område där det inte finns andra naturliga mötesplatser. Biblioteket är ju en öppen plats och vi kan inte portförbjuda någon.

Utöver sitt vanliga arbete är hon numera också del i Malmö stads arbete mot skjutningar. Sedan 2018 arbetar Malmö enligt metoden Sluta skjut. Den går ut på att kommun, polis, kriminalvård och flera andra myndigheter samarbetar i arbetet för att minska skjutningarna.

Bitte Olofssons roll har varit att delta i publiken på det som kallas ”call out”. Efter att polisen har gjort en kartläggning över våldsdrivande kriminella grupper och individer kallas utvalda kriminella personer till ett inledande möte. Där informeras de om att den grupp som står för det grövsta våldet kommer att hårdbevakas av flera myndigheter, oavsett om det bara är en eller ett fåtal i gruppen som står för våldet. På så sätt ska ett grupptryck skapas då ingen grupp vill ha myndigheternas ögon på sig och tanken är att våldet på så sätt ska trappas ner. Samtidigt med det budskapet meddelas att det finns hjälp att få för den som vill hoppa av från det kriminella livet. Och det är här publiken – och Bitte Olofsson – kommer in i bilden.

För med på mötet ska det finnas personer från civilsamhället och personer som är bekanta med de kriminella personerna. Det kan vara personal från en fritidsgård, en imam, en tränare från den lokala fotbollsklubben eller någon från det lokala biblioteket.

– Jag känner ofta till några av de kriminella som befinner sig på mötet. Vi som är i publiken finns där för att vi bryr oss om personerna, säger Bitte Olofsson.

– Många av de här kriminella har man känt sedan de gick i blöja. Jag vet att de har en fin sida också.

Bitte Olofsson sitter med i publiken under mötet tillsammans med andra som är inbjudna och lyssnar på polis, socialtjänst och speciellt inbjudna talare som förmedlar budskapet: ”Vi vill inte att ni ska dö, vi vill inte att ni ska döda och vi kommer att göra allt för att det inte ska bli så.”

– Jag säger inget och gör inget under mötet. Efteråt fikar vi. De som känner igen mig dras till mig och ibland har jag fått en kram, de kan säga ”tjena, kul att se dig”. Jag gör inget mer, det räcker tydligen.

Publiken är med för att skapa en trygghet och fungerar även som en möjlig kontakt för den som vill hoppa av från kriminaliteten. Det har hänt att Bitte Olofsson har lämnat över visitkort till rätt kontakter då någon har hört av sig för att den vill lämna den kriminella världen.

Skjutningarna har minskat i Malmö de senaste åren och flera kommuner ska pröva samma metod. På Lindängens bibliotek, som tidigare haft stora ordningsproblem, har det blivit lugnare. Situationen var en helt annan för tio år sedan. Då vågade besökare inte gå in på biblioteket för det var så mycket stök och bråk. Och bibliotekspersonalen kände personer som blev mördade i gängkriminaliteten.

– När vi visste att de hade lekt tillsammans för ett antal år sedan, och så skjuter de och mördar varandra… Det berörde en väldigt mycket. Det var en tuff tid, berättar Bitte Olofsson.

Situationen var ohållbar. Men cheferna tog det på allvar och väktare och brobyggare anlitades. Övervakningskameror sattes upp och biblioteket arrangerade utebibliotek för att nå fler besökare.

Utvecklingen vände och i dag vågar sig besökare in på biblioteket igen.

– Vi ser inga skjutningar här, får inga hot och vi har inget ”häng” på biblioteket. Vi har våra problem, det är inte fridfullt, men det är inte som förr.

›› Dödsskjutning utanför biblioteket i Husby

›› Efter skjutningen i Kristianstad: ”Viktigt att biblioteket blir en trygg plats igen”

1. är det verkligen en bibliotekarie/biblioteksassistens uppgift att jobba mot skjutningar