Oklart när nytt lagförslag om skolbibliotek kommer

11 jun 2021 • < 1 min

Närmare 40 remissvar om skolbibliotek har lämnats till regeringen. Nu ska de sammanställas, men det är oklart när det kan komma ett konkret lagförslag.

Från biblioteksvärlden hörs gott om positiva omdömen och berömmande ord i remissvaren på delbetänkandet i utredningen om stärkta skolbibliotek. Lite mindre positiva är svaren från skolvärlden och kommunerna som framför allt ställer sig frågande till de ökande kostnaderna som förslagen medför.

Även i biblioteksvärlden finns en del invändningar, och även här handlar det till viss del om oro för ökade kostnader. Kungliga biblioteket ställer sig bakom stora delar av förslagen, men påpekar att om de tillsammans med de regionala biblioteksverksamheterna ska följa upp alla landets skolbiblioteksplaner kommer det att kräva extra resurser. KB säger också nej till förslaget att överenskommelser om samarbeten mellan skolor eller mellan skolbibliotek och folkbibliotek ska anmälas till KB. Om det trots allt införs behövs ytterligare pengar för att hantera det, noterar KB i sitt yttrande.

Dessutom saknar nationalbiblioteket en punkt om hur nationella minoriteter ska få inflytande i skolbibliotekens verksamhet. När biblioteksplanerna skrivs, bör ett samråd hållas med nationella minoriteter och detta behöver framgå i en proposition, skriver KB.

Även regionbiblioteken noterar att förslagen på förändrade uppdrag kräver resurser. Det skulle kräva betydligt mer resurser än vad som finns i dag att stötta även skolbiblioteken, skriver Föreningen för regional biblioteksverksamhet (FRB) i sitt remissvar.

FRB anser också, liksom de 170 skolbibliotekarier som på eget initiativ har skrivit ett remissyttrande, att kunskap om skolbibliotek bör ingå i rektorsutbildningen.

I dag, fredag, är sista dagen att lämna in remissvar. Härnäst väntar en genomgång av alla svar och beredning av ett förslag på Regeringskansliet. I dagsläget finns dock ingen tidplan för när en eventuell proposition kan presenteras, meddelar presstjänsten på utbildningsdepartementet.

Fler yttranden om utredningen för stärkta bibliotek:

›› Svensk biblioteksförening: ”Stabil finansiering saknas”

›› Skolinspektionen saknar tydliga krav

›› SKR: Bibliotek på varje skola inte möjligt