Tacksamhet under pandemin

13 aug 2021 • < 1 min

Några få är otrevliga, men de allra flesta besökare är trevliga, säger biblioteksvärd Bushra Mohammed, som inte upplever stöket som ett stort problem.

Bushra Mohammed tar emot i entrén på Stockholms stadsbibliotek vid Odenplan. Under pandemin har hon agerat biblioteksvärd och räknat besökare så att det inte ska uppstår trängsel i lokalerna.

Många hejar när de går förbi, flera känner igen henne numera.

– Det här är ett intressant jobb. Många tackar oss under pandemin, vi är här och vi är alltid glada, säger hon.

– Många stannar och berättar om hur pandemin har påverkat deras liv.

De allra flesta är trevliga, kanske bara några få procent av besökarna är otrevliga. Ibland kan hon få frågan vad hon gör här eller reagerar på hennes ”speciella utseende” som hon säger. Men Bushra Mohammed tar inte illa upp.

– Det är inget som påverkar mig. Det är inte mitt problem, det finns i deras huvud. Och det är fler som är positiva och trevliga. En del säger att jag har fin sjal och så.

Bara en gång, när en kvinna kom fram och sa fula ord och sa till Bushra Mohammed att åka tillbaka till Syrien, har hon kallat på vakten.

Annars löser det sig för det mesta. Som när en man frågade henne vad hon hade där att göra, eftersom hon inte kunde leta fram böcker i entrén och hänvisade vidare till informationsdiskarna. Hon förklarade att hon räknade besökare under pandemin. En stund senare, när mannen var på väg ut från biblioteket, tackade han henne för att ha koll på att inte för många besökare kom in.

Läs mer ››

Socionom ska få bukt med stök på bibliotek

”Skönt med vakt på biblioteket”

Droger såldes på toaletterna