Bibliotekens Almedalen

29 jun 2019 • 2 min

I helgen inleds årets Almedalsvecka. Här är programpunkterna för biblioteksintresserade besökare på Gotland.

Donners plats, hjärtat av Almedalsveckan. Foto: Region Gotland.

För första gången på länge slår Almedalsveckan 2019 inget storleksrekord. Tvärtom är antalet evenemang i årets program nästan tusen färre än 2018.

Den som vill lyssna på diskussioner och samtal med koppling till bibliotek har ändå goda utsikter att gå sig trött i Visbys gränder.

Måndag

• Frågan om forskningen behöver ett eget nationalbibliotek är utgångspunkt i ett samtal mellan Lars Burman, överbibliotekarie vid Uppsala universitetsbibliotek, och Lars Ilshammar, tillförordnad riksbibliotekarie. Svensk biblioteksförenings ordförande Johanna Hansson modererar.

Tisdag

• Läsutveckling diskuteras i några seminarier. Digitaliseringen av förskola och skola problematiseras av en panel med bland andra hjärnforskaren Martin Ingvar, skoldebatten Isak Skogstad och författaren Lena Andersson.
  • Presentation av en undersökning om högläsningens status idag. I det efterföljande samtalet medverkar bland andra Anneli Glamsare från Läs- och skrivpedagogiskt centrum i Botkyrka och författaren Martin Widmark som tagit initiativ till stiftelsen En läsande klass.
  • Med utgångspunkt i erfarenheterna av det öppna bibliotekssystemet Koha hålls ett seminarium om öppen programvara. Arrangeras av branschföreningen Open Source Sweden.

Onsdag

• Hur kan kommuner samarbeta, inte minst digitalt, kring biblioteksverksamhet? Region Västmanland är programpunktens exempel och regionens kulturutvecklare Karin Engström medverkar.
  • Hur ska den demokratiska rätten till information tillförsäkras alla? är grundfrågan i ett seminarium med utgångspunkt i förslaget till biblioteksstrategi. ”I detta samtal sätter vi fokus på funkis i strategiförslaget”, skriver arrangören Myndigheten för tillgängliga medier.
  • Biblioteken som nav för digital kompetens är rubriken för ett seminarium om folkbibliotekens roll i digitaliseringen. Bland de medverkande finns Eleonor Grenholm, samordnare för Digitalt först med användaren i fokus, Regionbibliotek Uppsala.
  • Speldesignlägret Game Jam är ett exempel från folkbiblioteken i Halland i ett seminarium om digitalt läsfrämjande.
  • Vid årsskiftet blir FN:s barnkonvention svensk lag – men hur ska den implementeras i till exempel biblioteksverksamhet? Seminarium med exempel från Örebro län och Sörmland.
  • Vilken betydelse kan biblioteken ha för samhällets digitalisering? Medverkar gör bland andra Rikard Jennische, bibliotekschef, Uppsala kommun, mediestrategen Brit Stakston och Statens medieråds direktör Anette Novak.
  • Samtal om kulturpolitikens ouppnådda mål och dess hotade legitimitet. Med bland andra Anja Dahlstedt, förste vice ordförande i Svensk biblioteksförening och kultur- och fritidsdirektör i Botkyrka.

Torsdag

• Ett återkommande tema är riskerna för manipulerad information. Nätverket för artificiell intelligens och maskininlärning vid Lunds Universitet arrangerar ett seminarium med rubriken AI och fake news – vad kan vi vänta och vad kan vi göra?
  • Samtal om massmedierna frihet och ansvar i en polariserad tid och gränserna för fake news med bland andra Brit Stakston, Csaba Bene Perlenberg, ordförande i Publicistklubben Södra och Helle Klein, chefredaktör, Dagens Arbete.