Biblioteket på häktet i Örebro prisas

23 mar 2018 • 2 min

Biblioteket på häktet i Örebro har blivit utsett till årets arbetsplatsbibliotek av ABF och LO-förbunden. ”Det är riktigt kul och ett kvitto på att vi kämpat på bra och gjort biblioteket till ett rum som rymmer både böcker och bra samtal”, säger kriminalvårdaren Elisabeth Johansson.

Läsambassadören Johan Anderblad lämnade över priset tidigare i veckan på Runö Folkhögskola & Utvecklingscentrum i Åkersberga. Tina Nilsen, kriminalvårdare, mottog priset i häktets räkning. Foto: Reband Raza/Runö Folkhögskola & utvecklingscentrum.
Läsambassadören Johan Anderblad lämnade över priset tidigare i veckan på Runö Folkhögskola & Utvecklingscentrum i Åkersberga. Tina Nilsen, kriminalvårdare, mottog priset för häktets räkning. Foto: Reband Raza/Runö Folkhögskola & utvecklingscentrum.

”Häktet i Örebro får priset för att de har lyckats peppa såväl intagna som personal att läsa. Något som utvecklar ordförståelsen och lägger grunden för många goda samtal bland människor som oftast har en kort utbildningsbakgrund”.

Så lyder motiveringen till att biblioteket på häktet i Örebro utsetts till årets arbetsplatsbibliotek, ett pris som delas ut av ABF och LO-förbunden.

Elisabeth Johansson. Foto: Privat.

– Det är riktigt kul och ett kvitto på att vi kämpat på bra och gjort biblioteket till ett rum som rymmer både böcker och bra samtal, säger Elisabeth Johansson.

Hon jobbar som kriminalvårdare på häktet och har tillsammans med kollegan Christina Eriksson byggt upp biblioteket.

År 2004 fick de i uppdrag att köpa in böcker från bokrean, det blev en nystart för biblioteket som mestadels bestått av gamla och slitna böcker.

– Vi fick 3 500 kronor att handla för, det var ett jätteroligt uppdrag att köpa bra böcker. Efter det började vi röja i biblioteket som var väldigt nedgånget. Nu köper vi in böcker flera gånger per år, och förra året fick vi mer pengar att handla för, säger Elisabeth Johansson.

De har infört ett pluppsystem där varje genre har en egen färg. I övrigt finns inget katalogiseringssystem. De intagna, totalt finns 57 platser på häktet, får en gång i veckan besöka biblioteket tillsammans med personal. Även personalen får låna med sig böcker.

– Biblioteket har blivit riktigt uppskattat. Att komma dit blir ett miljöombyte för de intagna som annars tillbringar mycket tid i sina celler. Det blir bra diskussioner och samtalsämnen kring böckerna, speciellt bland ungdomarna. Man fångar upp dem där de är. En del som inte pratat så mycket tidigare brukar också börja öppna upp och berättar om hur deras situation ser ut.

Mest lånas det romaner, deckare och självbiografier.

– Det är många som aldrig läst en bok och då peppar vi dem att börja, säger Elisabeth Johansson.

Det finns ingen begränsad lånetid på böckerna. När de lästs klart lämnas de tillbaka i en låda och personalen går igenom dem så att de inte är förstörda eller innehåller några meddelanden till andra intagna.

Priset för årets arbetsplatsbibliotek delades ut tidigare i veckan av läsambassadör Johan Anderblad. Biblioteket fick då ett diplom samt en vinstsumma på 10 000 kronor för att köpa in böcker och 10 000 kronor för författarbesök.

– ABF arbetar varje dag för att människor ska få tillgång till språket oavsett hur många böcker det stod i bokhyllan under uppväxten. Arbetsplatsbibliotek spelar en viktig roll för att stimulera läslust i vardagen, säger Robert Aslan, facklig-politiskt ansvarig på ABF, i ett pressmeddelande.