Bokcirklar.se räddas av nya aktörer

14 feb 2017 • < 1 min

Bokcirklar.se har hotats av nedläggning men från och med 1 mars tar Kultur i Väst och några andra aktörer över. Nu satsar man bland annat på att få igång större engagemang på kommunbiblioteken.

Gunnar Südow, Kultur i Väst. Foto: Fredrik Svedemyr/Kultur i Väst

Sajten Bokcirklar.se startades 2007 och har sedan 2010 drivits av Sveriges länsbibliotek med stöd från Statens kulturråd. Men i höstas beslutade Bokcirklars styrgrupp att lägga ner webbplatsen eftersom man inte fick nya medel.

– Då började användarna att höra av sig. Det visade sig att många ville ha kvar Bokcirklar. Sajten har varit  bibliotekens och allmänhetens chans att diskutera fritt utan att behöva sociala medier som exempelvis Facebook. En helt icke-kommersiell plattform, säger Gunnar Südow som varit med i styrgruppen sedan 2010 och även är litteraturkonsulent på Kultur i Väst.

Från och med 1 mars tar Kultur i Väst över driften av sajten. Det redaktionella delen ansvarar Göteborgs stadsbibliotek, Regionbibliotek Halland och Litteraturbanken för. Men man välkomnar att fler engagerar sig.

Idag har sajten drygt 2400 medlemmar och cirka 240 cirklar är igång.

Till en början kommer inga större förändringar att ske på Bokcirklar.se.

– Men framöver vill vi få igång mer verksamhet på de stora kommunbiblioteken, fler som engagerar sig och som står för läsecirklar både i biblioteken och digitalt. Och sen att det blir synergieffekter av läsfrämjande – du får ett boktips från Boktips.net, lyssnar på inledningen på Bokpuffen.se, du läser den digitalt i Litteraturbanken.se och cirklar om den på Bokcirklar.se.