Här får Barack Obama sitt bibliotek

5 maj 2015 • 2 min

Chicago blir staden som får skryta om att vara hemvist för Obamas presidentbibliotek, erfar nyhetsbyrån AP. Det stod mellan tio kandidater,...

barack-hussein-obama-litenChicago blir staden som får skryta om att vara hemvist för Obamas presidentbibliotek, erfar nyhetsbyrån AP. Det stod mellan tio kandidater, men mycket tyder på att det blir University of Chicago som får äran att förvalta det politiska arvet efter att Obama lämnar Vita huset 2017.

Valet står nu emellan fyra högskolor, som är utvalda av Barack Obama-stiftelsen. Det är Hawaii, Columbia i New York, University of Illinois, Chicago och University of Chicago. Det officiella beslutet har dock ännu inte tagits.

Barack Obama är själv född på Hawaii, har studerat på Columbia och undervisat på University of Chicago.

Varje president i USA, sedan Herbert Hoover har fått ett bibliotek uppkallat efter sig, så kallat presidentbibliotek. Syftet med biblioteken är att samla och tillgängliggöra tidningar, protokoll och annat historiskt material om alla amerikanska presidenter. Det är NARA (National Archives and Records Administration) som står bakom presidentbiblioteken.

Här finns några av presidentbiblioteken:

George W. Bush
George W. Bush Presidential Center, Dallas, Texas

Bill Clinton
William J. Clinton Presidential Center and Park, Little Rock, Arkansas

George H. W. Bush
George Bush Presidential Library & Museum, College Station, Texas

Ronald Reagan
Ronald Reagan Presidential Library, Simi Valley, California

Jimmy Carter
Jimmy Carter Library and Museum, Atlanta, Georgia

Gerald R. Ford
Gerald R. Ford Museum, Grand Rapids, Michigan och Gerald R. Ford Presidential Library, Ann Arbor, Michigan

Richard Nixon
Richard Nixon Presidential Library and Museum, Yorba Linda, Californa

John F. Kennedy
John F. Kennedy Presidential Library & Museum, Boston, Massachusetts

Franklin D. Roosevelt
Franklin D. Roosevelt Presidential Library and Museum, Hyde Park, New York

Alla presidentbibliotek hittar du här.