Elevernas brev fick inga svar

24 feb 2016 • 2 min

Barnen protesterade med teckningar – men biblioteksfilialen på Lorensbergaskolan i Ludvika stängde ändå. Kvar finns ett låst rum utan bemanning.

Lorensbergaskolan. Foto Johan Thorén, SR

Lina Ehrin jobbade som skolbibliotekarie på Lorensbergaskolan när beskedet kom i januari 2015. Kommunen måste spara och folkbibliotekets filial på skolan skulle läggas ner till sommaren.

– Jag blev orolig för mitt och min kollegas jobb och undrade hur det skulle bli för eleverna och alla förskolor runtomkring. Och vad som skulle hända med allt samarbete vi byggt upp, säger Lina Ehrin.

Eleverna blev ledsna och protesterade genom att skriva brev och rita teckningar som personalen skickade till politikerna i kultur- och fritidsnämnden. Svaret blev att skolbiblioteket skulle bli kvar, men inte i den form eleverna var vana vid.

– Jag tror inte att de förstod vad de lade ner, vad skillnaden mellan ett skolbibliotek och ett integrerat bibliotek är; bemanningen, öppet-tiderna och tillgängligheten.

Lina ehrin berättar att Lorensberga bibliotek var öppet hela dagarna och eleverna utnyttjade det före, under och efter skolan. Nu består skolbiblioteket av ett låst rum utan bemanning som lärarna öppnar för eleverna. Kvar finns barn-, ungdoms- och faktaböcker.

– Läsfrämjandet gynnas inte av det här. Barnen har fått sämre tillgång till böcker och kanske minskar läsintresset när det inte finns någon där som kan locka med böcker, som -säger att om du gillar deckare så kan du läsa den här eller den där, säger Lina Ehrin.

Susanne Andersson (s), vice ordförande för kultur- och fritidsnämnden i Ludvika, säger att kommunen har tvingats spara på flera områden under det senaste året. Lorensbergaskolan hade också behov av lokalerna.

– Det är inte roligt att ta sådana här beslut, helst skulle vi bara utveckla saker, både kultur och idrott. Men eftersom vi har ett fint huvudbibliotek i centrala Ludvika kändes det inte nattsvart att ta bort det här, säger hon.

Susanne Andersson menar också att Ludvika är en mindre stad som inte kan ha filialer överallt.

– Det är även skolans ansvar att hålla ett skolbibliotek, kultur- och fritidsnämnden har ansvar för folkbiblioteket. Skolan fick behålla böcker och inredning, så de fick en bra start.

Hur ser du på att barnen protesterade med teckningar?

– Det är bra att barn engagerar sig i samhällsfrågor, även om det här blev negativt för dem.

Lina Ehrin förstår delvis politikerna, det är svåra ekonomiska tider och många skolor läggs ner. Samtidigt tycker hon att skolbiblioteket är fel sak att spara på.

– Det handlar om så otroligt lite pengar. Båda tjänsterna finns kvar, jag jobbar på huvud-biblioteket och min kollega fick ett annat jobb inom förvaltningen. Skolan har också kvar lokalerna. Jag har svårt att förstå vari besparingarna låg.

Idag samarbetar Lorensbergaskolan med huvudbiblioteket i Ludvika och Lina Ehrin tar emot sina gamla klasser där. Men hon säger att eleverna har långt att åka och inte får komma lika ofta.

– Det blir ytterligare en barriär, tidigare kunde eleverna bara slinka ner utan att ens behöva ta av sig skorna. De frågar mig när vi ska öppna igen, och jag säger att vi nog inte kommer att göra det.