Festival och rapport om e-böcker

30 maj 2012 • 2 min

Nyheter från USA: Library of Congress arrangerar sin årliga bokfestival i september och i dagarna har ALA  (American Library Association) släppt en rapport om e-böcker: E-content: The Digital Dialogue. Philip Roth, Mario Vargas Llosa, Patricia Cornwell och Jeffrey Eugenides är några av de mer än 100 författare som kommer att delta i Library of Congress bokfestival den 22-23 september i år. Library of Congress National Book Festival är ett årligt evenemang – 2012 års festival är den tolfte i raden – som är gratis och öppen för allmänheten.

The Library of Congress i Washington är USA:s äldsta federala kulturinstitution och kunskapsbank med stora och unika samlingar och integrerade resurser, varav flera kan nås via bibliotekets hemsida.

Till årets bokfestival väntas omkring 200 000 besökare som får möta författare, poeter och illustratörer, få böcker signerade och delta i olika aktiviteter. I en av de många paviljongerna kommer Library of Congress att visa upp skatter från bibliotekets stora online-samlingar, i en annan paviljong fokuserar man på USA som nation med ett litterärt utbud som representerar USA:s många stater och territorier.

Årets upplaga av Library of Congress National Book Festival är en del i en större satsning som Library of Congress gör i år och nästa år: ”Celebration of The Book”. Firandet kommer att omfatta flera arrangemang samt en utställning – Books that Shaped America – som öppnar i slutet av juni i bibliotekets Thomas Jefferson-byggnad.  ”Bokens roll som förmedlare av kunskap mellan människor och från generation till generation, är unik och oersättlig”, menar James H. Billington, överbibliotekarie vid Library of Congress.

Huruvida programmet rymmer någon punkt om informations- och yttrandefrihet på bibliotekshyllorna – inte minst med tanke på de försök som görs hela tiden runt om i USA för att få bort ”anstötliga” böcker från biblioteken – förtäljer inte historien. Men man kan ju hoppas. Liksom man kan hoppas på att åtminstone någon diskussion förs i detta fina firande, där Barak Obama med fru ska vara hedersordföranden, som tar upp det faktum att flera av de stora tunga förlagen i USA vägrar sälja e-böcker till biblioteken.

Om detta handlar för övrigt en nysläppt rapport från ALA (American Library Association): E-content: The Digital Dialogue.

Rapporten tar upp viktiga frågor som är grundläggande för en rättvis tillgång till digitalt innehåll via de amerikanska biblioteken. I rapporten utforskar flera författare det oreglerade och splittrade litterära landskap i vilket flera stora förlag vägrar att sälja e-böcker till bibliotek; undersöker hur patentskyddade plattformar fragmentariserar det kulturella arvet och hur läsarnas integritet äventyras.