Stormöte om kulturtidskrifternas framtid

5 mar 2015 • 2 min

Efter förslaget och debatten om kraftigt sänkt stöd planerar kulturtidskrifterna för sin fortsatta överlevnad. Första steget är ett strategiskt stormöte. I dag på Meg i Göteborg blir det fortsatt diskussion om tidskrifternas betydelse.

– Vi tänker kalla så många medlemmar vi kan för att diskutera stödets framtida utformning, säger Siri Reuterstrand, ordförande i Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter. Kanske vore det bättre om det fanns en automatik i det statliga stödet, som i presstödet, så att vi kan planera ekonomi och utgivning. Nu är systemet extremt sårbart.
I dag på Meg, mässan Mediedagarna i Göteborg, är Siri Reuterstrand med och diskuterar framtiden för kulturtidskrifterna under rubriken ”Det offentliga samtalets grovarbetare om kulturtidskrifternas roll och betydelse”.
Efter att kulturutskottets förslag om att minska det statliga kulturtidskriftsstödet drogs tillbaka, är framtiden för tidskrifterna fortfarande osäker. Detta trots att tidskrifterna enligt plan ska delfinansieras med 15 miljoner ur regionernas samlade kulturbudget.

– Men genom att förslaget stoppades blev det i slutändan något ganska bra för kulturtidskrifterna. Sällan har vi varit så uppmärksammade. Jag kunde aldrig föreställa mig den otroliga opinionen och det fantastiska pådrag, som visades i december.
Enligt Siri Reuterstrand har det sammanlagda stödet till kulturtidskrifterna på 19 miljoner kronor om året var oförändrat alldeles för länge: närmare bestämt i 25 år.
– Det är lätt att tro att vi är jättenöjda med att minskningen med 15 miljoner kronor inte blir av, men det är vi förstås inte. 19 miljoner kronor är egentligen ingenting. Jag vet inte hur många meter motorväg man får för det, men det kan inte vara många i alla fall.

Arbetet med kulturtidskrifterna är i stort sett ideellt, vilket enligt Siri Reuterstrand blir allt svårare att organisera: ”människors marginaler blir allt snävare.”
– Men vi är samtidigt viktigare än någonsin, i tider med färre litteraturrecensioner på ett minskande antalet kultursidor och när utrymmet för fördjupande text krymper.