Tranströmer får eget bibliotek

10 jun 2014 • 2 min

För att hylla Tomas Tranströmers konstnärskap byter Medborgarplatsens bibliotek namn till Tranströmerbiblioteket. Tranströmerbiblioteket får ett utökat poesiansvar och en utbyggd samling av Nobelpristagarens verk, tillsammans med en permanent utställning om hans författarskap.

Tomas Tranströmer och hans hustru Monica Tranströmer deltog när Stadsbibliotekets chef Inga Lundén tillsammans med kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) presenterade nyheten. Men det var inte självklart för poeten att låna ut sitt namn.

När kulturborgarrådet först föreslog honom detta strax efter att han mottagit Nobelpriset, berättade Monica Tranströmer, hade han velat tänka på saken.

— Fast han tackade ja till något annat vid samma tid, sade hans hustru Monica Tranströmer. I Västerås finns det en liten plats framför biblioteket, en liten plats där det finns en träbänk, ett cykelställ och ett träd. Och den platsen ville de döpa till Tomas Tranströmers plats. Det tyckte han inte kändes så hemskt krävande.

Men efter betänketidens utgång var Tomas Tranströmer nu mycket glad att få sitt barndoms bibliotek uppkallat efter sig. Inte minst när det också innebar en satsning på poesin. Och många lokalinvånare drog en lättnadens suck när det avslöjades att Tomas Tranströmer gjort en politisk kupp och ställt som villkor att den hotade simhallen vägg i vägg ska bevaras.

Tranströmer växte upp på Folkungagatan bara ett stenkast från Medborgarplatsens bibliotek och biblioteket här har betytt mycket för honom ända sedan han var barn. När Inga Lundén läste högt om hans biblioteksbesvär ur hans ”Minnena ser mig” från 1993 hade han ibland svårt att hålla sig för skratt.

Tranströmerbiblioteket på Medborgarplatsen bygger nu upp en samling av Tranströmers samlade verk (både för utlån och referens), biografier och andra texter om Tranströmer, samt översättningar av Tranströmers verk till en mängd olika språk. Vidare kommer biblioteket att kunna erbjuda musikinspelningar och noter på dikter som blivit tonsatta samt inspelade uppläsningar av Tranströmers dikter. I bibliotekets Tranströmersamling kommer även författarens övriga texter, exempelvis tal vid prisutdelningar och artiklar författaren själv skrivit i olika tidskrifter, att återfinnas. Samlingen kommer också erbjuda Tranströmers lyrik som anpassade medier för dem som inte kan läsa tryckt text. Biblioteket kommer ha programverksamhet varje år kopplad till Tranströmer. Successivt kommer bibliotekets fönster att utsmyckas med Tranströmercitat.

Biblioteket beräknar att en permanent Tranströmerutställning ska stå färdig i november. Utställningen kommer att bestå av ett tiotal stationer som presenterar och lyfter fram olika aspekter av Tranströmers författarskap både tematiskt och kronologiskt. Besökaren kommer att kunna göra en Tranströmer-vandring i bibliotekets lokaler där syftet är att inspirera till läslust och tillgängliggöra hans lyrik. Till vandringen kommer en broschyr/guide utformas och om möjligt tillhörande ”audio guide” eller ”audio app”.