Virtuellt möte om e-böcker

3 dec 2013 • < 1 min

Fler än 700 bibliotekarier, förläggare och mediefolk deltog i American Library Associations ”Virtual Town Hall on Ebooks” i slutet av oktober. ALA har under de senaste åren ihärdigt arbetat för att lösa konflikten med förläggarna. Under 2013 tinade de frostiga relationerna till de största förläggarna upp, det kunde Digital Content Working Group (DCWG) rapportera.

Ändå finns mycket kvar att lösa. Höga kostnader och begränsad tillgång från en del förlag kvarstår. Både förläggare och bibliotekarier behöver lära sig mer om varandras världar, idéer, behov och snabba förändringar i den digitala omgivningen. Uppgifterna för biblioteken är mångsidiga: digitalt bevarande, utvecklad bibliotekstillgång till privat publicerade verk, biblioteken som förläggare, tillgänglighet för personer med handikapp etc.

ALA kommer att under nästa år erbjuda en serie ”webinars” där en mängd ämnen behandlas till hjälp för biblioteken.

Bibliotekens framtid

Innan man startar någon omvandling av biblioteket bör man ställa sig följande frågor, påpekar Barbara K Stripling i American Libraries nov/dec-nummer:

• Vad tror vi våra användare önskar? Vad händer om motsatsen sker?

• Vilken kärnverksamhet måste vi behålla även när vi omvandlar våra bibliotek för att möta ändrade krav och ett förändrat informationslandskap?

• Vilka unika tjänster och unika möjligheter erbjuder vi våra samhällen?

• Om vi bara kunde arbeta i en riktning nästa år, vilken skulle den bli och varför?

ALA:s nystartade Center for the Future of Libraries kommer att erbjuda resurser och verktyg för att förstå de tendenser som dyker upp.