Flera kommuner JO-anmälda för stängda bibliotek

25 jan 2021 • < 1 min

Sedan det stod klart att regeringens råd att stänga biblioteken omedelbart strider mot bibliotekslagen har flera kommuner JO-anmälts.

Regeringens besked strax före jul, att alla bibliotek borde stänga omedelbart, ledde till att nästan alla kommuner som inte redan hade stängt biblioteken gjorde just det. Bara dagar före jul var nästan alla landets folkbibliotek stängda, med ett fåtal undantag.

När regeringen och Folkhälsomyndigheten, efter samråd med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) bara dagar senare plockade bort bibliotek från rekommendationerna med hänvisning till att bibliotekslagen säger att en kommun inte kan stänga alla bibliotek, var biblioteken redan stängda.

Men det har alltså lett till en rad anmälningar till Riksdagens ombudsmän, även kallad Justitieombudsmannen (JO). Sex anmälningar har gjorts av fem olika kommuner: Malmö, Sigtuna, Örebro, Uppsala och Gotland. Alla konstaterar på olika sätt att deras kommun bryter mot bibliotekslagen genom att hålla biblioteken stängda. En av två medborgare som har anmält Uppsala kallar kommunens agerande ett ”flagrant brott mot bibliotekslagen”.

I den anmälan som har gjorts mot Örebro kommun skriver anmälaren att stängningen förhindrar medborgares möjligheter till informationsinhämtning, åsikts- och yttrandefrihet. ”Ett allvarligt ingrepp i mänskliga rättigheter och demokrati.”

En annan anmälare hänvisar till Svensk biblioteksförenings uttalande där generalsekreterare Karin Linder säger ”Att felaktigt gå ut med information att biblioteken ska vara stängda är mycket allvarligt och får stora konsekvenser för människors åsikts- och yttrandefrihet.”

JO har ännu inte beslutat om anmälningarna ska utredas vidare. Om de inte avskrivs direkt begärs yttranden in från kommunerna innan ett beslut fattas. I så fall kan det dröja flera månader innan frågan är avgjord. Inom någon vecka fattar JO beslut om anmälningarna ska leda till vidare utredning eller läggas ner direkt.

– Till att börja med ska vi titta på om vi behöver ta in handlingar. Vi har inte gjort något ställningstagande alls nu, säger handläggare Helena Tyni.

Fotnot: Senare har ytterligare två JO-anmälningar gjorts med anledning av stängda folkbibliotek.

1. Jag vill att mitt Bibliotek ska öppna i Sigtuna Förr kunde man gå in med koer ota de böcker jag beställt resten av Bibblan var stängt JAG VILL LÄSA

2. As a librarian from the United States I am horrified by the comment of the head of the Swedish Library Association. The comment does nothing to acknowledge the very real physical threat to the public and staff by keeping libraries open during a pandemic. Libraries are one of the few gathering places in our communities which are truly intergenerational which increases the risk for all parties. The comment struck me as a more appropriate response to a dictator who decided to close libraries as a way of limiting people’s access to information, than to the specific threat of a pandemic. The comment shows a lack of imagination for how libraries can provide services to people in the community without inviting the public into the building. For instance reference librarians could still take calls and send research papers over email, there could be pick up hours where books are waiting on a shelf ready to be checked out, there could even be book delivery to people’s homes in certain situations if they were home bound and increased ebook access. The idea that you can’t fulfill the mission of the library while temporarily closing your physical buildings to protect your staff and the community is outrageous. I hope that the union protecting librarians and librarians themselves will come forward in opposition to the Swedish Library Association.