Skjutningar

Deras kollega sköts till döds

4 nov 2021 • 4 min

”Abbe”, som var timanställd på biblioteket, var 20 år när han sköts till döds genom en lägenhetsdörr i Skäggetorp. Det är bara en av flera skjutningar i Linköping där kommunen satsar på nya bibliotek i utsatta områden.

En lördag i februari 2020 hade 20-årige Abdirizak Hassan jobbat på biblioteket på dagen och besökte sin mormor samma kväll. Det knackade på dörren och han gick för att öppna. Innan han hann fram sköts fem skott genom dörren. Ingen har åtalats för mordet och polisens förundersökning pågår fortfarande.

Abdirizak, eller Abbe som han kallades, hade varit timanställd på biblioteket i kulturhuset Agora och beskedet om skjutningen chockade kollegorna.

– Det var en väldigt omtyckt person. Vi tog dit en psykolog och höll en minnesstund, berättar Truels Olin, som då var chef för verksamheten.

Det finns också en rädsla för att komma i vägen om det händer igen

Marie Sääf, bibliotekschef

När han fick reda på vad som hade hänt ringde han runt till alla anställda för att informera om skjutningen som hade skett på lördagskvällen. På måndagen samlades alla och en krisledningsgrupp skapades.

– Den händelsen påverkade alla och det var mycket samtal mellan personal och medborgare. Han var också mycket omtyckt i området.

En av bibliotekarierna på Agora berättade för Östgöta Correspondenten hur chockad hon blev när hon fick reda på att det var Abbe som hade blivit skjuten. ”Jag blev chockad, kunde inte prata sammanhängande… Lite senare ringde jag mina några av mina nära arbetskamrater och började försöka ta in vad som hänt”, sade hon. En annan kollega var övertygad om att det handlade om en missuppfattning. ”Jag svarade bara att ni fattar väl att de är ju fel person… han har inget med sånt att göra, det är inte han.”

Sedan Abdirizak Hassan sköts till döds har flera skjutningar ägt rum i Linköping, många gånger nära ett bibliotek. I augusti i år sköts ännu en man till döds i Skäggetorp. Denna gång vid lunchtid mitt i centrum, när han satt och åt på en restaurang, ett par kvarter bort från Agora.

Polisen jagar fortfarande den eller de som mördade mannen i Skäggetorp centrum i augusti. Mannen, som var i 30-årsåldern, satt på en restaurang vid lunchtid när han blev skjuten. Foto: Annika Clemens

Det var många som blev vittnen till den dödsskjutningen. Men personalen på biblioteket hörde inte skottlossningen. De blev informerades kort efteråt. Biblioteket och kulturhuset stängde under eftermiddagen och personalen fick gå hem.

Fakta Många skjutningar i Linköping i år

• Berga 19 maj: En man i 20-årsåldern skjuten till döds.
  • Berga 5 augusti: 2 tonårspojkar, 15 och 16 år sköts kl 19 på kvällen. En dog.
  • Skäggetorp 25 augusti: En man i 30-årsåldern sköts till döds strax efter lunch på en restaurang i Skäggetorps centrum.
  • Ryd 15 september: En man i 20-årsåldern skottskadades efter en skjutning klockan 19 på kvällen.
  • Lambohov 6 oktober: En 35-årig man sköts till döds i ett radhusområde strax efter klockan ett på natten.

– Morgonen efter mötte vi som chefer upp personalen och samtalade med dem för att se vilka som behövde stöd, säger Truels Olin, nu tillförordnad utvecklingschef för kultur och ungdom.

– Sedan var det viktigt för oss att öppna upp igen, vi behöver ha öppet för att vara ett stöd för allmänheten.

Stämningen var dämpad, men samlad, minns han. De som behövde erbjöds stöd från företagshälsovården.

– Naturligtvis påverkar det här verksamheten, det har alla de här händelserna gjort.

I Skäggetorp har det funnits bibliotek i flera år, men bara under det senaste året har två nya bibliotek öppnat i två andra av Linköpings utsatta områden: Berga och Ryd.

– Vi håller gemensamt på att bygga upp den kommunala närvaron igen. Våra servicekontor ligger där också nu. Det är en strategi att man försöker underlätta för kontakter med socialtjänsten och andra verksamheter, säger bibliotekschef Marie Sääf.

Marie Sääf, bibliotekschef i Linköping.

Sedan dess har tre skjutningar skett i de områdena, varav två med dödlig utgång.

– Det är klart att personalen påverkas. På olika sätt, men påverkas gör de, säger bibliotekschef Marie Sääf.

I mars öppnade biblioteket i Berga. I maj sköts en 20-årig man till döds och i augusti skottskadades en 15-åring och en 16-åring. En av dem dog av sina skador.

– Första gången kanske man kommer över det fortare. Då är det en enstaka händelse, men när det upprepas kommer det närmare och man inser att det kan hända igen. Det skapas en rädsla, säger Marie Sääf.

Sedan skjutningarna i Berga har polisnärvaron ökat i området och väktare finns på plats när personalen ska stänga biblioteket och gå hem. Samtal har förts om att gå hem tillsammans och det finns funderingar på att stänga kvällstid och i stället ha öppet på helgerna.

Truels Olin, tillförordnad utvecklingschef

Personalen har erbjudits stöd av företagshälsovården. Men samtidigt som många blir rädda finns också känslan av att det är viktigt att vara på plats.

– Jag märker inte att det finns någon som inte vill jobba, tvärtom tycker de att det är viktigt att finnas där. Men det är dubbelt för det finns också en rädsla för att komma i vägen om det händer igen.

Hur kan man som chef stötta personalen som arbetar i utsatta områden? Finns det något sätt att rusta personalen för att vara beredd om det sker igen?

– Det är jättesvårt. Polisen och kommunen satsar hårt på förstärkt närvaro. Och vi har en dialog för att försöka skapa en trygghetskänsla, säger Marie Sääf.

Hon tror att biblioteken kan fylla en viktig funktion i utsatta områden.

– Jag tror de kan spela en jättestor roll, men det är väldigt långsiktigt. Det är viktigt att det inte finns en känsla av att vissa områden inte är lika mycket värda. Det som har hänt i många kommuner är att den kommunala verksamheten har dragit sig bort från de här områdena.