Minskat stök i Söderhamn – saknar möjligheten att porta individer

8 mar 2022 • 3 min

Från att ha fungerat som värmestuga för missbrukare och till och med ha utsatts för mordhot har bibliotekspersonalen i Söderhamn lyckats vända trenden. Ändå har bibliotekschef Catarina Filipovic saknat möjligheten att kunna porta individer.

Biblioteket i Söderhamn ligger granne med Systembolaget.

Situationen på Söderhamns bibliotek var ohållbar. För tio år sedan kunde det knyta sig i magen på personalen som skulle ha pass i disken. Biblioteket ligger granne med Systembolaget och fungerade i princip som en värmestuga för vuxna missbrukare.

– Jag har blivit hotad till livet, jag har blivit så arg att jag brunnit ur. Jag har dragit ut människor från biblioteket. De har kissat ner golvet, bajsat ner toaletten och betett sig på sätt man inte har rätt till, berättar Catarina Filipovic.

I dag är hon bibliotekschef i Söderhamn, men 2015, när hon blev mordhotad på jobbet, var hon bibliotekarie och hade pass i disken. Hon hade sagt till en av de vuxna besökarna att det var för stökigt när han kom efter henne och drog fingret över halsen. Händelsen polisanmäldes och mannen dömdes, men inte för hot mot tjänsteman, något som anses som ett allvarligare brott i lagens mening, utan för olaga hot. Bibliotekarier räknas nämligen inte som tjänstemän.

Läs mer ›› Bibliotekspersonal saknas i förslag om straffskärpning vid hot och våld

Kort efter händelsen med mordhotet blev Carina Filipovic bibliotekschef. Biblioteket tog hjälp av företagshälsovården och upprättade en hot- och våldsplan.

– Vi kom fram till att vi behövde jobba förebyggande. Det var bra att det kom någon utifrån och vi fick hjälp att komma i gång. Vi diskuterade hur man ska tänka och hur vi kan använda lågaffektivt bemötande och lämna stökiga situationer till ordningsvakterna.

Catarina Filipovic, bibliotekschef i Söderhamn.

De påbörjade ett rapporteringssystem där varje incident anmäldes. Innan dess hade kommunledningen konstaterat att det var stökigt på biblioteket, men ingen hade tagit tag i saken.

– Vi bestämde att varenda incident skulle skrivas ner. Det blev strax under 90 på ett år. Då började de hända något, berättar Carina Filipovic.

I samma veva började en ny förvaltningschef som tog arbetsmiljöfrågorna på allvar.

– Det är jätteviktigt att man inte går på känsla, i och med att vi upplever saker så olika. Det är viktigt att jobba med fakta.

Ett samarbete inleddes med övriga kommunen. I dag jobbar centrumvärdar förebyggande och utgår från biblioteket när de går runt på stan. De kan bland annat lotsa personer som behöver hjälp till socialtjänsten. I samarbetet, kallat Trygg i centrum, möts bibliotekschef, folkhälsochef, socialtjänstens förebyggande enhet, polis och ordningsvakter regelbundet.

– Jag har funderat på om det är det här jag ska hålla på med som bibliotekschef, men det har hjälpt oss mycket.

I dag har stöket minskat. Jämfört med för tio år sedan är det som natt och dag, enligt Catarina Filipovic. Med hjälp av företagshälsovården lärde sig bibliotekspersonalen hur de ska agera när det blir stökigt. Reträttvägar, att inte stå själv och lågaffektivt bemötande är några saker de fått med sig.

– Att man är förberedd betyder att man är tryggare själv.

Men stöket är inte helt borta och det finns en pusselbit som Catarina Filipovic saknar. Till skillnad från många andra bibliotekschefer tycker hon att lagen om portning av vissa individer behövs.

– För vår del är ordningsvakterna tandlösa om de inte har rätt att avvisa enskilda individer, säger hon.

Läs också ›› Bibliotekschefer: Lagen om portning utan betydelse

Lagen som träder i kraft i sommar, som gör det möjligt att porta individer från bibliotek och simhallar, behövs, tycker hon. Men det är ordningsvakterna som ska använda sig av den nya möjligheten, inte bibliotekspersonalen.

– Den lagen skulle underlätta vårt arbete ännu mer. Alla har en plats, men också ett ansvar att sköta sig. Man ska inte sitta där och vara påverkad, för det skrämmer barn och andra som är på biblioteket.