Unikt samarbete ger tillgång till juridisk litteratur

8 dec 2020 • 2 min

När det uppmärksammade Girjasmålet skulle upp i Högsta domstolen insåg domarna att bara ett fåtal exemplar fanns kvar av en bok de behövde för att avgöra ärendet. Då fick de nys om projektet Juridikbok.se som precis hade startat.

Dag Hammarskjöld och Juridiska biblioteket i Uppsala.

Allt började inne på Dag Hammarskjöldbiblioteket i Uppsala. Cecilia Natvig stod med det sista exemplaret som överhuvud taget fanns av boken Mot en ny kommunalrätt av Lena Markusson i handen.

Cecilia Natvig är chef vid avdelningen för media vid Uppsala universitetsbibliotek och insåg att om boken hon höll i skulle förstöras skulle ingen någonsin kunna ta del av innehållet igen. Det fanns inga reservexemplar på biblioteket och på förlaget var böckerna slut och skulle inte tryckas igen. Hon och en kollega upprördes lite över att studenterna slarvar och förstör och ibland till och med stjäl böcker från biblioteket.

– Vi dividerade lite och sa att tänk om man fick möjlighet att digitalisera de här böckerna som snart inte finns längre. Vi skulle kunna tillgängliggöra boken för vem som helst som är intresserad av den, inte bara för studenten som råkar komma först och kan låna boken.

Sagt och gjort. Författaren kontaktades (”hon blev jätteglad”), förlaget kontaktades (”de sade åh, vad roligt”) och sedan kunde boken digitaliseras.

Det var början till det som har kommit att bli Juridikbok.se, en nationell stiftelse och ett samarbete mellan alla universitetsbibliotek med juridiska utbildningar, domstolsväsendet, juridiska förlag och advokatbyråer. Målet är att digitalisera och tillgängliggöra svensk juridisk litteratur som inte längre går att sälja. I Danmark finns ett liknande samarbete, Jurabog.dk, som har fungerat som inspiration för den svenska stiftelsen.

Cecilia Natvig, avdelningschef på Uppsala universitetsbibliotek.

Sajten är inte färdig än, men kommer troligen att lanseras i början av nästa år. Där ska den som vill kunna hitta titlar som annars är svåra eller snart omöjliga att hitta som fysiska exemplar.

– Hos oss har vi 20 titlar liggande på bordet med klara avtal med författare och förlag, säger Cecilia Natvig.

Så snart de tekniska frågorna är lösta och finansiering fixad ska de antingen placeras i en digitaliseringsrobot, eller, om det handlar om det absolut sista exemplaret, fotograferas av sida för sida.

För rättsväsendet är det ett viktigt projekt.

– Inom juridik finns inget bäst-före-datum. Gamla upplagor används fortfarande. Även när lagen ändras behöver man gå tillbaka och se vad det finns för historia bakom, säger Cecilia Natvig.

När Girjasmålet kom upp i Högsta domstolen stod de som skulle avgöra om staten eller samebyn hade rätt att besluta över jakt- och fiskerättigheterna i samebyn, inför ett dilemma. Det fanns knappt några exemplar kvar av Bertil Bengtssons, för målet viktiga bok, Samerätt.

– När sista boken inte finns tillgänglig längre kan de inte använda den för sitt arbete. Samma problem gäller för advokatbyråer. Det gör detta till en rättssäkerhetsfråga.