Öppenhet krävs på årsmöte: ”Viktigare än på länge”

25 aug 2022 • 2 min

På torsdagen höll Iflas generalförsamling sitt årsmöte. En av punkterna handlar om krav på ökad transparens efter turbulensen kring den sparkade generalsekreteraren. Se årsmötet i efterhand här.

Generalförsamlingens möte hålls som ett hybridmöte, både på plats i Dublin, men också med möjlighet att delta digitalt. Utöver återkommande, formella punkter på årsmötet ska dels bokslut redovisas och dels en motion om en oberoende utredning att tas upp under mötet. Båda kan leda till diskussioner.

Catharina Isberg. Foto: Martin Sörbo

I handlingarna framkommer att två styrelseledamöter, Yasuyo Inoue och Adjoa Boateng inte ställer sig bakom det ekonomiska bokslutet för 2021. Detta bör självklart belysas, konstaterar Catharina Isberg, blivande bibliotekschef i Lund och tidigare ledamot i Iflas styrelse, som ska följa mötet digitalt. Hon beskriver det som det viktigaste årsmötet för Ifla på lång tid, då situationen i ledningen är ansträngd med flera obesvarade frågor kring ekonomi och styrning.

Bakgrunden till motionen som kommer från de nordiska biblioteksföreningarna är det senaste årets turbulens på Iflas kansli som ledde till att förre generalsekreteraren Gerald Leitner fick sparken. I motionen ställs krav på dels ökad transparens, dels inrättandet av en visselblåsarfunktion. En internationell skrivelse har också kommit till styrelsen med krav på en oberoende utredning.

Det finns ett behov att svara på de frågor som har ställts och ta dem på allvar, skriver Catharina Isberg i mejl till Biblioteksbladet. ”Globalt är vi drygt 1000 personer som jobbar ideellt inom Ifla och lägger mycket tid och energi på detta viktiga arbete… Ju längre det dröjer med svar på frågetecken desto större blir påverkan på hela organisationen”.

Leif Mårtensson

Leif Mårtensson, ledningskoordinator i kulturförvaltningen i Umeå som tidigare i somras nominerades till Iflas styrelse, ska också följa mötet digitalt. Han har dock inte så stora förväntningar. ”Naturligtvis ska det bli intressant att höra hur de responderar på skrivelsen… Utifrån de genomgångar som gjordes på Ifla WLIC i Dublin så tror jag inte att det kommer mycket nytt och vettigt kopplat till kritiken i våras”, skriver han i ett mejl.

Läs mer om turerna inom Ifla:
›› Få frågor besvarade under WLIC
›› Stockholms stadsbibliotek överväger att lämna Ifla
›› Anklagelser inifrån styrelsen: ”Jag är skakad”