Efter tre år: Ifla-konferens hålls på plats

18 mar 2022 • < 1 min

Två år på raken har pandemin hindrat Iflas Wlic-konferens att hållas som planerat. I sommar är det dags att mötas igen. Och nu finns möjlighet att söka stipendium för att delta.

Catharina Isberg, bibliotekschef i Helsingborg samt kontaktperson för expertnätverket för Ifla. Foto: Helsingborgs stad

I slutet av juli håller Ifla 2022 års Wlic-konferens i Dublin. Senast deltagarna möttes fysiskt på konferensen var i Aten 2019. Wlic skulle ha hållits i Dublin 2020 när pandemin gjorde att konferensen ställdes in helt. Och pandemin ledde även till att 2021 års konferens, som var planerad till Rotterdam, planerades om till en digital tillställning.

Planerna på att hålla konferensen i Auckland, Nya Zealand, skjuts på framtiden och 2023 blir i stället året för Rotterdam att hålla konferensen. Likaså skjuts planerna på en hybridkonferens fram. Catharina Isberg, kontaktperson för expertnätverket för Ifla, berättar för Svensk biblioteksförening att ett hybridevent skulle bli för dyrt, men att det är något som Ifla ska se över till 2023 års konferens.

Programmet kommer att släppas i maj, men konferensen, som pågår den 26-29 juli, är öppen för registrering redan nu. För medlemmar i Svensk biblioteksförening finns även möjlighet att söka stipendium för att delta i konferensen. Ansökan ska vara inne senast på fredag nästa vecka.