6 nominerade till Amypriset

10 jun 2013 • < 1 min

Tre enskilda personer knutna till bibliotek samt tre bibliotek är årets kandidater till Amypriset. Kandidaterna kommer från Piteå i norr till Lund i söder och nomineras för att de enskilt eller som kollektiv gjort betydande insatser i tillgänglighetens tjänst.

De nominerade är:

• Anna Fahlbeck, Linköpings stadsbibliotek
  • Susanne Lindell, Lunds stadsbibliotek
  • Desirée Öberg, Piteå stadsbibliotek
  • Stockholms stadsbibliotek
  • Cirkulationsbiblioteket på Medioteket, Stockholm
  • Sundsvalls stadsbibliotek/ Talboksavdelningen

I vanlig ordning utses vinnaren den 26 september på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.
Det är Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) som står bakom Amypriset som instiftades 2010. MTM vill med priset uppmuntra och belöna dem som arbetar med tillgängliga medier för personer med läsnedsättning. Juryn består av representanter för MTM:s personal med generaldirektör Roland Esaiasson som ordförande.

Priset har fått sitt namn efter Amy Segerstedt, en stor visionär i sin samtid vad gällde utvecklingen av tillgänglig litteratur. Hon grundade Föreningen för blindskrift 1892 som skapade det bibliotek som är grunden till dagens MTM.

2012 års vinnare av MTM:s tillgänglighetspris Amy-priset blev bibliotekarie och projektledare Heidi Carlsson Asplund.
Hon fick priset för sitt engagerade arbete med att främja tillgänglig litteratur. Hon är sedan ett halvår verksam vid Lerums bibliotek, och har under de senaste åren varit drivande och involverad i många projekt som gagnar besökare på bibliotek, till exempel Daisy-direkt.