Grattis Nacka - nu med motivering

25 okt 2012 • < 1 min

Att Nacka gymnasiums bibliotek utsetts till Årets skolbibliotek skulle skulle hållas hemlig fram till prisutdelningen som äger rum på måndag (29 oktober) på Skolforum. Men nyheten läckte som bekant ut innan. Men nu har i alla fall juryn skakat fram sin motivering.

Skolbiblioteket på Nacka gymnasium utmärks av en dynamisk, pedagogisk verksamhet.

Skolbibliotekarierna bedriver ett målinriktat arbete med att utveckla elevernas informationskompetens och satsar offensivt på att främja elevers läsning.

Detta arbete görs tillsammans med skolans lärare och elever samt med skolledningens aktiva stöd.

Biblioteket visar prov på nytänkande där utvecklingsområden anpassas till ny teknik och pedagogik. Biblioteket har en självklar plats i skolans digitala satsning och är en uppskattad resurs för Nacka gymnasiums elever.

Utmärkelsen Årets skolbibliotek delas ut av Nationella skolbiblioteksgruppen som består av representanter från flera aktörer inom skola och bibliotek tillsammans med författarorganisationer. Juryn utser tre skolbibliotek som de nominerar till Årets skolbibliotek. I år var det Celsiusskolan, Uppsala kommun, Nacka gymnasium, Nacka kommun samt Nättrabyskolan, Karlskrona kommun.