Vetlanda bibliotek förberett på samhällets frågor

4 mar 2021 • 2 min

Attackerna i Vetlanda inträffade bara ett kort stycke från biblioteket. ”Det kunde ha hänt precis här utanför”, säger bibliotekschefen Anette Lundgren.

Anette Lundgren, bibliotekschef i Vetlanda.

Vetlandas bibliotek ligger bara ett kort stycke från de platser där en ung man på onsdagseftermiddagen attackerade förbipasserande med ett vasst tillhygge. Tre personer vårdas för livshotande skador och fem har fått intensivvård.

På sin väg genom de centrala delarna av den lilla småländska staden har han passerat ett tiotal meter från biblioteket.

– Det hade lika gärna kunnat hända här utanför, säger bibliotekschefen Anette Lundgren.

På torsdagsmorgonen samlades bibliotekets personal på grund av händelsen.

– Vi har pratat om det som skett och gått igenom våra säkerhetsrutiner. Som många andra bibliotek har vi ett larm som går direkt till SOS och när det är en riktig krissituation ska vi använda det.

Vetlandas invånare kan söka sig till kommunens Posom-grupp (Psykiskt och socialt omhändertagande vid stora olyckor och katastrofer) för stöd. Men Anette Lundgren tror att många också kommer att söka sig till biblioteket för att bearbeta sina tankar kring händelsen.

– I dag är vi beredda att lyssna på våra besökare – biblioteket är ingen mötesplats under pandemin men många som kommer hit kommer ändå att vilja prata om det som har hänt.

Anette Lundgren beskriver stämningen i den egna personalen som förhållandevis lugn.

– Men vi vet ju inte heller vad som har skett, och alla undrar. Det här är en liten ort och det är inte omöjligt att vi kommer att veta vilka de skadade är. Så det är klart att vi också är oroliga, alla som bor i Vetlanda är det idag.