Fritt fram för avhandlingar på webben

4 jan 2017 • < 1 min

Från och med den 1 januari 2017 kan doktorsavhandlingar från Stockholms universitet publiceras i sin helhet på universitetets webbplats. De årslånga förhandlingarna med Bonus copyright access avslutades i december.

Avtalet mellan universitetet och Bonus Copyright Access innebär att 7 000 avhandlingar kan tillgängliggöras inte bara för andra forskare utan för hela allmänheten.

– Det här är ett genombrott, säger Stockholms universitets jurist Jonas Holm. Det är första gången som Bonus licensierat om att tillgängliggöra hela verk på internet.

Vad betyder det för andra ­lärosäten?

– Det innebär att det är fritt fram för andra universitet och högskolor att skriva liknande avtal. Det här avtalet blir normerande.

Forskarna kommer enligt Jonas Holm att få ersättning enligt sina avtal med upphovsrättorganisationen. Det finns också möjlighet att begära att ett enskilt verk tas bort. Det kan till exempel finnas forskare som ingått kommersiella avtal som inte tillåter dubbelpublicering eller av andra skäl inte vill ha sina verk tillgängliga.

Jonas Holm, som skött förhandlingarna för Stockholms universitet, får nu också en ny roll i den nationella biblioteksstrategin: att skriva avsnittet om upphovsrätt.

– Det kommer att handla om att kunna tillgängliggöra verk likvärdigt
i hela landet. Open access blir viktigt liksom det man kallar text- och data­utvinning. Och även dataskyddsfrågorna.