Ny podd ser bortom bokhyllorna

5 dec 2018 • 2 min

Vad gör egentligen ett universitetsbibliotek? Det försöker ­podden Bakom bokhyllan svara på. Några boktips blir det ­däremot inte.

Foto: Karl Edqvist.

Det var i våras som IKT-­pedagogen Urban Göranson på universitetsbiblioteket vid Stockholms universitet fick idén.

– Vi ville sprida bibliotekets verksamheter ytterligare ut till studenter, lärare och forskare. Jag tänkte att vi borde starta en podd för att lyfta fram bibliotekets verksamheter och nå ut med hur biblioteket kan användas, säger Urban Göranson.

Han är journalist i grunden, liksom kollegorna och ­kommunikatörerna Karl Edqvist och Julia Milder. Eftersom två av dem har jobbat med radio tidigare drar formatet starkt åt radiohållet.

– Vår tanke är att lyssnarna ska möta flera röster och miljöer i varje avsnitt. Vi går ut i miljöerna och spelar in. Dessutom har vi musikavsnitt, vilket inte är så vanligt i klassiska poddar.

Sedan i september kommer podden ut varannan vecka, med ett nytt tema för varje avsnitt. Den riktar sig främst till studenter, men även lärare och forskare. Hittills har ämnen som studieteknik, konsten att skriva akademiskt och öppen vetenskap avhandlats. Till varje avsnitt bjuds forskare, lärare, studenter, universitetsmedarbetare och andra in för att svara på frågor.

Några rena boktips bjuds det dock inte på.

– För de flesta är ett bibliotek ett rum med hyllor och böcker. Men för oss som jobbar där är det den minsta delen av ett bibliotek. Ett universitetsbibliotek arbetar främst med att systematisera och tillgängliggöra information på bästa sätt, och är ett publiceringsstöd för den forskning som bedrivs här. Vi har ju hur mycket databaser som helst, säger Urban Göranson.

Som utvecklingen ser ut nu ­monteras böcker ner istället för upp, påpekar han.

– Du kan inte ställa upp alla böcker eftersom det inte finns fysisk plats. Det skapar nya frågor. Vad ska vi ha biblioteket till? Och vad händer om tio år, med den nya AI-tekniken? Det pratar vi också om i podden.

Bakom bokhyllan finns på ljud­plattformen Soundcloud.