Nu ska staten få fler att läsa

5 dec 2014 • 2 min

Foto: Johan Gunséus

Kulturrådet lämnade i början av december ett handlingsprogram för läsfrämjande till regeringen. Det blir startskottet för strategiska insatser och i potten ligger 15 miljoner kronor. Planen rymmer ett ökat fokus på de yngsta barnen och vuxna som inte läser. En beslutad biblioteksplan blir ett krav för kommuner som söker stöd till inköp av barn- och ungdomslitteratur.7,5 miljoner kronor avser Kulturrådet att använda till att förstärka egna verksamheter som:

– Läsambassadörens arbete (en ny ska utses hösten 2015)

– Kunskapsuppbyggnad samt kunskapsspridning. Här ingår t ex en kunskapsöversikt över läsfrämjande metoder som bygger på svensk och internationell forskning.

– Samordning av nationella projekt (Bokstart, Barnbokskatalogen, Idrott och läsning, Paus…).

De resterande 7,5 miljonerna ska förstärka bidragsgivningen inom områden som nationella minoriteter där man vill stimulera till ökad utgivning av litteratur på minoritetsspråken med prioritering på barnböcker. För detta avsätter Kulturrådet 1,6 miljoner kronor.
Andra områden för förstärkt bidragsgivning är:

– stödet till e-boksutgivning av förlagens backlist som tydligare ska kopplas till det läsfrämjande arbetet.

– litteratur och distributionsstöd. Här avser man att göra insatser för att öka tillgången till högkvalitativ litteratur samt bättre informera om de litteraturstödda titlarna som distribueras till biblioteken. Informationsmaterialet som följer med titlarna ska underlätta för biblioteken att aktivt arbeta så att de också når läsarna.

– nationellt strategiska projekt inom läsfrämjande. Här puffar man särskilt för programmet Bokstart Sverige – den största satsningen hittills inom ramen för Kulturrådets nya läsfrämjande uppdrag. Programmet vänder sig till familjer med små barn. Syftet är att tidigt stimulera föräldrar att samtala och läsa med sina barn för att stödja barnets språkutveckling och läslust.

Bokstart Sverige startar 2015 med tre pilotprojekt i Landskrona, Göteborg och Södertälje där folkbibliotek och barnhälsovård samarbetar för att engagera småbarnsföräldrar. I ett första skede är målgruppen i socialt och ekonomiskt utsatta områden. Bokstart bygger på erfarenheter och kunskap från liknande program nationellt och internationellt. I programmet ingår hembesök av bibliotekarier samt besök på bibliotek.

När det gäller den bidragsgivning som avser folk- och skolbibliotek, dvs stöd till inköp av barn- och ungdomslitteratur, inför Kulturrådet ett nytt krav:
Från och med 2015 måste alla kommuner som söker inköpsstödet till folk- och skolbibliotek ha en beslutad biblioteksplan. Första året kommer dock ett nämndbeslut om att en biblioteksplan ska tas fram att godkännas.

Läs hela Handelsprogrammet för läsfrämjande här