Omfamna, bemästra och använd AI

30 nov 2023 • 2 min

Bilderna i nya numret av Biblioteksbladet är AI-genererade. Skulle tidningen även kunna skrivas av en chatbot? "Svaret är nej, men jag ändrar mig kanske om någon lyckas instruera en AI att skriva texter som berör på samma sätt som Annika Nordenskiölds bilder", skriver Thord Eriksson.

Det finns ett före och ett efter 30 november 2022. Det var då ChatGPT släpptes för fri användning och AI gick från att vara ett framtidsbegrepp till något som alla kunde skaffa direkt erfarenhet av.

Min egen uppfattning om chatboten fick tidigt en törn när jag bad den skriva en text om mig själv (genant, men så var det). Jag önskar verkligen att jag hade fått alla de litterära priser som jag enligt texten belönats med, men ChatGPT hade hallucinerat – ett med tiden välbekant drag som inte hindrar att tjänsten under det senaste året har använts av tre av tio svenskar.

Parallellt med denna snabba tillströmning finns det en utbredd rädsla för AI. Inte minst hänger det nog ihop med det öppna brev som den svenska forskaren Max Tegmark och några tusen andra auktoriteter skrev i början av året. De varnade för AI som ett existentiellt hot och uppmanade bland annat till tydliga regleringar.

Men den skräckteknologi de syftade på, artificiell generell intelligens, AGI, är avancerad på en helt annan nivå än ChatGPT och existerar inte i praktiken. Den största skada AGI än så länge tycks kunna orsaka verkar vara det höga tonläget och dess följder – i huvudreportaget i det aktuella numret av Biblioteksbladet pekar forskaren Jutta Haider på att det kan leda till ett auktoritärt samhälle.

En fara av annat slag är förstås att chatbotar drar undan mattan för fotografer, illustratörer, författare och journalister. Tankarna på det spädde länge på min egen AI-motvilja, men så i höstas fick jag syn på boken From Nothing med Annika Nordenskiölds ”promptografier”: laddade, obehagliga och ibland skrämmande motiv uppkomna ur konstnärens förmåga att visualisera sina fantasier via de textkommanden som AI omvandlar till bilder. Det går inte att avfärda resultatet som själlöst pynt, jag hävdar bestämt att det är konst.

Kanske förfäras någon över att Annika Nordenskiöld också har fått bildsätta hela det här numret av Biblioteksbladet. Skulle vi även låta en författare eller journalist skriva tidningen via en chatbot?

Svaret är nej, men jag ändrar mig kanske om någon lyckas instruera en AI att skriva texter som berör på samma sätt som Annika Nordenskiölds bilder. För en insikt som löper genom flera artiklar i det här numret tänker jag vårda: det finns inget att vinna på att vara rädd för tekniken. Det är bättre att omfamna, bemästra och använda den.