Minns du biblioteksåret 2022?

28 dec 2022 • 4 min

Under 2022 har vi rapporterat om krig, politik, stök, Ifla och mycket, mycket mer. Här är en tillbakablick över biblioteksåret som gått.

Förra kolministern Lina Axelsson Kihlblom. Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet

Januari

Ingen proposition om skolbibliotek

Förra skolministern Lina Axelsson Khilblom (S) bekräftade att den socialdemokratiska regeringen inte skulle lägga fram någon proposition om bemannade skolbibliotek före valet.

Läs artikeln här.

De ryska trupperna närmade sig Kiev. Bilden på Majdan-torget i Kiev är tagen 2019, fem år efter Majdan-protesterna. Foto: Silver Ringvee / Unsplash

Februari

Kriget bryter ut i Ukraina

Ryssland invaderar Ukraina och Yaroslava Soshynska, vd för landets biblioteksförening, berättar om flyglarm och ryska tanks utanför Kiev. ”Om vi överlever kommer vi att svara.”

Läs artikeln här.

Catarina Filipovic, bibliotekschef i Söderhamn.

Lyckades minska stöket på biblioteket

I Söderhamn fungerade biblioteket, som ligger granne med Systembolaget, tidvis som värmestuga för missbrukare. Men personalen har med hjälp av kommunledningen lyckats vända den negativa utvecklingen.

Läs artikeln här.

Adjoa Boateng anklagar orförande Barbara Lison för att försvara Gerald Leitners övertramp och kräver även hennes avgång.

Allvarliga anklagelser mot Iflas generalsekreterare – ”Jag är skakad”

Iflas generalsekreterare Gerard Leitner befrias från sina arbetsuppgifter efter anklagelser om trakasserier av personalen.

Läs artikeln här.

Monica Gustafsson-Wallin, barnrättsstrateg, anlitades av regionbiblioteket i Örebro.

Maj

Bör alla barn ha eget bibliotekskort?

Region Örebro utredde frågan om alla barn bör ha eget bibliotekskort och det rådde ingen tvivel om svaret.

Läs artikeln här.

Ann Catrine Eriksson och Annika Hermele vid Kulturrådet presenterade Läsfrämjandelyftet.

Kulturrådet presenterade läsfrämjandelyftet

Intresset var stort när regeringens nya läsfrämjandelyft presenterades.

Andreas Hedberg, handläggare på KB höll i samtalet med
riksbibliotekarie Karin Grönvall och
Martin Bergman, utredare vid Vetenskap & allmänhet.

Diskussion om medborgarforskning i Almedalen

Delar av biblioteksvärlden möttes i Almedalen och diskuterade bland annat vilken roll biblioteken kan spela för medborgarforskning. ”Ett sätt att komma bort från fake news”, sade riksbibliotekarie Karin Grönvall”.

Olof Sundin och Jutta Haider. Foto: Aija Svensson

Augusti

De vill påverka samtalet om källkritik

Jutta Haider och Olof Sundin berättar om arbetet med den senaste boken om källkritik. Och om hur källkritik riskerar att användas i motsatt syfte av personer som vill sprida falska uppgifter.

Läs artikeln här.

Gert Wingårdh talade på Chamlers bibliotekskonferens.

Wingårdh sågar svenska bibliotek

Arkitekturen på svenska bibliotek är präglad av trygg konsensus och brist på visioner. De slog arkitekten Gert Wingårdh fast på Chalmers årliga bibliotekskonferens.

Biblioteket i Kalmar. Foto: Kalmar kommun

SD-ledamot: Stoppa sagostund med dragartister på biblioteket

Drag story hour blev en följetång i flera kommuner i södra Sverige, när hot riktades mot bibliotekspersonal och lokala SD-politiker ville stoppa sagostunder som planerades på bibliotek. Det började i Olofström och Kalmar.

Läs artikeln här.

Jonna Bruce, bibliotekarie på Hammarkullskolan i Göteborg. Foto: AnnaCarin Isaksson.

Skolbibliotekarien som gör skillnad i Hammarkullen

I skoldebatten nämns hela tiden Hammarkullsskolan i Göteborg som exempel på att det faktiskt går att höja studieresultaten. En nyckel till framgången har varit att anställa en utbildad skolbibliotekarie. Jonna Bruce berättar som sitt jobb i miljonprogramsområdet i nordöstra Göteborg.

Läs artikeln här.

Daniel Forsman och Barbara Lison.

Efter turbulensen: Väljer att lämna Ifla

Stadsbibliotekarie Daniel Forsman meddelar att Stockholms stadsbibliotek väljer att lämna Ifla efter årets turbulens. ”Hoppas att ställningstagandet bidrar till att förstärka allvaret i situationen.”