Wingårdh sågar nya svenska bibliotek

22 sep 2022 • 2 min

Arkitektur präglad av trygg konsensus och brist på visioner. Det var den beska domen från arkitekten Gert Wingårdh när han talade på Chalmers årliga bibliotekskonferens.

Arkitekten Gert Wingårdh talade på onsdagen på Chalmers årliga bibliotekskonferens.

”Reclaiming the room” var temat för Chals, Chalmers biblioteks konferens som ägde rum på onsdagen.

Dagen avslutades av Gert Wingårdh och Sara Helder från arkitektfirman Wingårdhs som ligger bakom ett av senare års mest högprofilerade biblioteksbyggen, inrymt i Kulturkvarteret i Örebro som invigdes för ett år sedan.

De båda arkitekterna var inte entydigt förtjusta i slutresultatet.

– Om vi fick göra ett bibliotek till, så skulle vi vilja göra en massa olika rum, som en labyrint, eller en slags basar, sa Gert Wingårdh.

Invändningarna andades inte självkritik utan kretsade kring omständigheterna som präglat själva projektet.

– Vi skulle kunna ha nått mycket längre, säger Gert Wingårdh efteråt till Biblioteksbladet.

Problemet, menar han, har inte i första hand varit brist på resurser, utan snarare hur själva processen gått till och inte minst att arkitektur och byggnation sker separerat från arbetet med inredningen.

– Det fanns inte budget så att det gick att specialrita inredning, men vi kunde inte ta in vilken möbelleverantör som helst. Några leverantörer visade förslag där det inte fanns ett spår av vårt koncept, det var helt nya möbler, färger och förslag, säger Sara Helder.

För att påverka urvalet lade Wingårdhs resurser på att vara med och utvärdera möbelleverantörernas anbud. Om ”fel” anbud vunnit hade det invändiga slutresultatet hamnat långt från Wingårdhs ursprungliga koncept.

– Då hade inte en enda pryttel varit lik det vi hade gjort, säger Sara Helder.

Gert Wingårdh menar att processen, som inte varit unik för Kulturkvarteret, går ut över slutresultatet.

– Vi blir tvungna att hålla tillbaka vår kreativitet för att vi ska vara tillräckligt konventionella så att någon ska våga välja oss.

Att rita bibliotek är en prestigeuppgift för arkitekter.

– En av de saker man vill göra, enligt Gert Wingårdh.

Så hur står sig biblioteksarkitekturen i Sverige mot nybyggen i till exempel Norge och Danmark?

– Jag tycker inte att vi är speciellt bra alls, säger han.

Det enda nyare byggnation som han framhåller är Högskolan Dalarnas bibliotek, invigt 2014 och ritat av den danska arkitektfirman Adept Architects med extern konstnärlig utsmyckning av Jeppe Hein.

– Jag uppfattar inte att det finns någon efterfrågan på något mer visionärt. Det är också det som är drivkraften bakom att vara med i ett sådant här sammanhang, säger han och syftar på Chalmers konferens.