Ännu hopp om nationell strategi

30 nov 2021 • < 1 min

Trots den politiska turbulensen den senaste veckan och ny kulturminister sista dagen i november finns förhoppningar om att en nationell biblioteksstrategi kan presenteras kring årsskiftet.

– En möjlighet finns absolut. Det här arbetet har pågått i flera år så det bör ha kommit långt, säger Johanna Hansson, ordförande i Svensk biblioteksförening.

I september lovade Amanda Lind (MP), som nu har lämnat regeringen, att en nationell biblioteksstrategi skulle presenteras till årsskiftet.

– Jag hoppas att det inte var ett löfte från Amanda Lind personligen utan att det var från regeringen och att det kvarstår, säger Johanna Hansson.

I utredningen Återstart för kulturen, som är ute på remiss, föreslås en separat utredning för att samordna utlåningen av e-böcker. Här finns också frågan om digitalisering av kulturarvet med och båda är viktiga delar i förslaget till nationell biblioteksstrategi.

– Det är viktigt och bra att arbetet med de delarna går vidare, men jag hoppas också att de summerar, knyter ihop och gör reformer av fler delar i den nationella strategin.

Nya kulturministern Jeanette Gustafsdotter har en bakgrund som jurist och journalist och har varit vd för Tidningsutgivarna (TU).

Svensk biblioteksförening fortsätter att driva samma frågor oavsett minister, men generalsekreterare Karin Linder konstaterar att en kulturminister som kan public service-frågorna är bra även för biblioteken.

– Det är klart att det underlättar för förståelsen av bibliotekens frågor att ministern är insatt i public service eftersom bibliotekens uppdrag ligger nära det uppdraget.