Biblioteksdagarna: är det slutpratat om e-böckerna snart?

6 maj 2022 • 2 min

Det näst sista samtalet handlar om e-böcker. Om ton och innehåll ger en fingervisning om framtiden så borde en lösning vara nära.

Svensk biblioteksförenings annons i Dagens Nyheter 28 juni 2012

I slutet av juni 2012 publicerade Dagens Nyheter en helsidesannons med en bild på en bister silverhårig herre i kostym, skjorta och slips. ”Säg hej till din nya bibliotekarie”, löd rubriken och av texten förstod läsaren att denne bibliotekarie gillade pengar mer än böcker och ägde ett stort förlag.

”Är det så vi vill ha det? Vad säger våra ansvariga politiker?”, undrade Svensk biblioteksförening som stod bakom annonsen.

Tio år senare återstår det fortfarande att lösa upp knutarna kring e-boken, men nivån är värdigare nu – annonsen 2012 var inte precis föreningens stoltaste ögonblick – vilket märks under Biblioteksdagarnas näst sista programpunkt som har rubriken Teknik – hinner vi med.

Om samtalet på Lilla Cirkus scen ger en fingervisning om framtiden, så borde frågan om e-böcker snart vara löst.

– Vi har inte agerat utan väntat på att andra ska agera, säger Anders Söderbäck, chef för digitala biblioteket och medier vid Stockholms stadsbibliotek.

Han tillägger att den stående standardlösningen på biblioteksrelaterade strukturproblem – att Kungliga biblioteket får i uppdrag att lösa saken – aldrig har framstått som trovärdigt när det gäller e-böcker.

– Det är väldigt enkelt att peka på KB hela tiden, men jag tycker att KB ska peka tillbaka och säga att det där är ert ansvar, det där ska ni fixa.

Svenska förläggareföreningens vd Mikaela Zabrodsky framhåller att det inte är möjligt att låta bibliotekens hantering av e-böcker konkurrera med den kommersiella marknaden – alltså den argumentation som för tio år sedan tillskrevs kapitaliststereotypen i DN-annonsen.

Hon öppnar för att biblioteken i stället kan vara en e-boksarena för äldre utgivning.

– Med all kunskap som bibliotekarierna har så skulle de kunna lyfta litteratur som inte är i nyhetsropet just nu.

Vidar Lund, Grethe Rotböll, Mikaela Zabrodsky och Anders Söderbäck i samtal om e-böcker.

Inga protester hörs från Sveriges författarförbunds ordförande Grethe Rotböll och Anders Söderbäck – Söderbäck verkar till och med se detta som ett rimligt perspektiv.

– Det är dags att göra vägval – och det verkar som att det är samtalets vägval, summerar Karin Linder, Svensk biblioteksförenings generalsekreterare som modererar samtalet.

Det låter som en klokare strategi än den som mejslades fram för tio år sedan.

Biblioteksbladet artikel om föreningens DN-annons kommenterades träffande av vinjetten ”Sten”:

”Att förolämpa förhandlingspartnern är sällan en god förhandlingsmanöver.”