Din nya bibliotekarie: En kapitalist?

28 jun 2012 • 2 min

Biblioteken tar strid för e-boken. Nu intensifierar Svensk Biblioteksförening sina ansträngningar för att hitta en hållbar modell för bibliotekens utlåning av e-böcker.

Idag, i samband med publiceringen av en helsidesannons i DN, går startskottet för en kampanj för att biblioteken även fortsättningsvis ska vara fria och oberoende när det gäller att köpa in och låna ut vilka titlar de vill. När kommersiella aktörer ensidigt kan begränsa bibliotekens tillgång till e-böcker via t ex karenser begränsas också bibliotekens möjligheter att fullgöra sitt uppdrag för demokrati och informationsfrihet.

Den aktuella helsidesannonsen har rubriken ”Säg hej till din nya bibliotekarie” och avbildar en äldre välklädd herre med högdragen uppsyn, klädd i kostym (med väst), röd slips, matchande näsduk i bröstfickan och klackringen som gjuten på ringfingret. Texten berättar om bibliotekens och förlagens olika syn när det gäller e-böcker på bibliotek och hur det påverkar bibliotekens möjligheter att fullgöra sitt uppdrag som informations- och kunskapsspridare, som läsfrämjare och som värnare av allas rätt till fri tillgång till kultur och kunskap och det i olika publiceringsformer och format, även digitala.

Med udden riktad mot storförlagen, dvs Bonniers och Norstedts men även mot ansvariga politiker, avslutas annonstexten i Bonnierägda Dagens Nyheter som följer:

”Din nya bibliotekarie gillar pengar mer än böcker och äger ett stort förlag. Är det så vi vill ha det? Vad säger våra ansvariga politiker?”

Annonsen publiceras även i kommande Almedalsnummer av tidningen Fokus och följs upp av ett seminarium torsdag den 5 juli, som Svensk Biblioteksförening har i samarbete med DIK under Almedalsveckan. Medverkar gör Madeleine Sjöstedt, ordförande i SKL:s kulturberedning, Gunilla Herdenberg, riksbibliotekarie, Jakob Kihlberg, sekreterare Litteraturutredningen och Niclas Lindberg, generalsekreterare Svensk Biblioteksförening. Birgitta Rydell, förbundsdirektör på DIK är moderator.

Huruvida detta kommer att få förläggarna på bättre tankar, dvs hur man på ett bra och för alla parter attraktivt sätt kan fortsätta att använda biblioteken som skyltfönster och marknadsföringskanal för e-böcker, återstår att se. Konkreta initiativ från politiken för att undanröja hinder för bibliotekens e-boksutlåning, är även det något man hoppas på i den spännande fortsättningen som följer.

1. Att förolämpa förhandlingspartnern är sällan en god förhandlingmanöver.

I övrigt är bibliotekens stor problem inte e-böcker utan faktumet att allt förre individer besöker biblioteken och allt förre individer lånar böcker på biblioteken.

Klarar inte biblioteken av att vända den trenden så kan kan man inte annat än ifrågasätta om biblioteken inte helt enkelt misslyckats med sitt uppdrag och därmed inte borde få ha uppdraget, som istället borde delas ut till ngn organisation som faktiskt klarar av bedriva verksamheten. Alla bibliotek borde kanske snarare borde drivas av skolor, eller kanske av systembolag.