Karin Linder: Dags att agera och visa bibliotekens nytta

30 nov 2020 • 2 min

Vi kan bjuda in beslutsfattare för att visa bibliotekens samhällsnytta. Fler borde se ingenjörskonsten i informations­försörjning.

I våras lyssnade jag på en podd med LO:s utredare Marika Lindgren Åsbrink som pedagogiskt förklarade begreppet social ingenjörskonst. De stora miljonprogrammen är ett bra exempel på hur miljoner svenskars bostadsstandard förändrades radikalt. Inte enbart bostaden var viktig, utan också mål som bättre allmän hygien genom moderna badrum, vattenklosetter och måttanpassade kök.
Miljonprogrammen påverkade flera generationer och satte många bollar i rullning till det bättre, men idag pratar vi om dem som ett bekymmer eftersom de ofta förknippas med ful arkitektur.

Biblioteksverksamhet är social ingenjörskonst at its best. Fri tillgång till kunskap och information minskar klyftor och socioekonomisk snedfördelning. De personliga berättelserna om hur biblioteken varit en räddare i nöden för författare, trångbodda, nyanlända likväl som forskare på högre nivå är välkända.
Ändå upplever många i branschen en frustration över att alla bär på sin egen historia av biblioteket, och att den personliga relationen alltid kommer först. Det finns flera aspekter av biblioteket: den vi som individer upplever, men också den gemensamma, den samhälleliga aspekten. Det är den som är den sociala ingenjören.
Det finns en risk att man bara ser en sida av bibliotek och inte hela maskineriet.
Den 11 september 2022 är det riksdagsval. Samtidigt hålls de allmänna valen till kommun och regionfullmäktige. I Sverige är det stort medialt fokus kring riksdagsvalet medan de två andra valen nästan bagatelliseras. Men för flertalet bibliotek spelar även dessa två nivåers politiker stor roll. År 2022 kan just nu också kännas som långt fram i tiden och vi har en pandemi att besegra, men det är nu det är dags att agera för att visa bibliotekens samhällsnytta.

Redan 2021 kan vi bjuda in beslutsfattare och politiker på alla nivåer för att berätta om de effekter som bibliotek för med sig inom sitt område. Första gången jag besökte ett sjukhusbibliotek och insåg hur boktips och avancerad medicinsk informationssökning samsades inom en verksamhet var som en stor Lidnersk knäpp. Fler borde se och förstå ingenjörskonsten i informationsförsörjning.
Varje bibliotek har sin specifika funktion men det finns anledning att tala för hela biblioteksväsendets gemensamma uppdrag och samtliga aspekter av bibliotekslagens portalparagaraf: allas likvärdiga tillgång till kunskap och information. Svensk biblioteksförenings vision är utmärkt som utgångspunkt.
Det räcker med en snabb omvärlds­analys och ett hastigt överslag av ekonomin 2022 för att inse att arbetet måste börja nu. Berättelsen om biblioteket får inte stanna vid den individuella relationen utan måste ses som en samhällsbyggande kraft. Annars finns det risk att bilden av miljonprogrammets fula arkitektur smittar av sig. Minnen från en svunnen tid.

1. Det är viktiga synpunkter som föreningens generalsekreterare framför. Att bibliotek är avancerad social ingenjörskonst, och också avancerad informationsförsörjning i samhällets tjänst till alla, är viktigt för den enskilde och därmed för samhällets utveckling, och omöjligt att nog betona. Vi lever i en tid av begränsningar och svåra val, våra gemensamma resurser ansträngs på ett sätt vi inte varit med om på mycket länge. Det kommer att krävas alldeles ovanligt intensiva insatser för att få vårt samhälle att återigen fungera som vi vill att det ska göra.
    Kampen om våra gemensamma resurser kommer att vara hård, att biblioteken är en av byggstenarna i vårt demokratiska samhälle behöver betonas och föras fram i alla tänkbara sammanhang. Bibliotekens företrädare har i detta ett stort och viktigt uppdrag, att agera nära och direkt till politiken på alla nivåer är nödvändigt. Att alltid hävda den fria tillgången till information, att visa bredden i uppdraget, att aldrig tveka i rollen som samhällsbärare. Kriser är förfärliga, vi vill verkligen inte ha dem! Men ur kris kommer också utveckling, jag tror att bibliotekens roll kan komma att ses tydligare av våra beslutsfattare, men det vill till att vi visar upp kvaliteterna, och inte darrar på manschetten!