Debatt: Ska stökiga personer portas från biblioteket?

26 sep 2019 • 2 min

Är lösningen på den ökade oron på biblioteken att porta stökiga besökare? Ja, anser Christer Nylander (L) – Nej, anser Anna Troberg, förbundsordförande på Dik, i en debatt på bokmässan i Göteborg.

Anna Troberg från Dik diskuterar den negativa trenden av ökad oro på biblioteken.

Frågan om portning av stökiga biblioteksbesökare kom upp i den rapport som Dik släppte i veckan som visar att oro, våld och skadegörelse har ökat på folkbiblioteken.

– Det borde inte vara något problem, man kanske inte ska porta någon för alltid från biblioteken. Men att säga att den som beter sig illa inte är välkommen på ett tag bör man kunna göra, sade Christer Nylander (L), ordförande i kulturutskottet.

Men Dik förespråkar inte den möjligheten.

– Det finns många praktiska problem. Vem ska vara dörrvakt, ska personalen göra det eller ska man lägga pengar på att anställa dörrvakter? Det finns många andra saker man kan göra för att förebygga de här problemen, säger Anna Troberg.

Biträdande riksbibliotekarie Lars Ilshammar säger att det strider mot bibliotekens grundidé att det ska vara en öppen plats för alla.

Anna Troberg kallar förslaget om portning för populistisk och ställer frågan om det inte vore bättre att ta itu med grundproblemet och öppna fler dörrar i samhället, i stället för att stänga en till.

– Hur många dörrar kan man smälla i ansiktet på utsatta människor och ändå kalla sig ett öppet och fritt samhälle?

Christer Nylander svarar att han tycker att det är orimligt att låta bibliotekarierna ta den smällen.

– Det är bättre för biblioteken, bibliotekarierna och de här människorna som är stökiga att de möts av människor som är tränade att ta tag i dessa problem. Det behövs en markering: Nu har du gjort det här och det får konsekvenser. Jag är skeptisk till att när andra samhällsfunktioner har stängt dörren går de här personerna till biblioteken som ska ta smällen.

Anna Troberg påpekar också att den ökande oron och skadegörelsen på biblioteken inte främst är ett ungdomsproblem.

– I debatten låter det som att det är ungdomar och ungdomsgäng som är problemet. Men det finns även äldre (än ungdomar) som ställer till problem. Det vår man inte glömma bort, det är inte ett ungdomsproblem, säger Anna Troberg.

Siffror i rapporten visar att oro, våld och skadegörelse har ökat på folkbiblioteken de senaste åren.

Flera i debatten konstaterar att den ökande oron är en del av ett större samhällsfenomen. Men Lars Ilshammar påpekar också att problemet alltid har funnits, men när fler andra platser i samhället stängs blir trycket större på biblioteken.

– Att vara samhällets öppna rum har blivit mer tydligt när andra platser stängs, kommersialiseras eller digitaliseras. Platsen har blivit viktigare och på vissa orter är kanske biblioteket den enda plats dit man kan gå och bara vara medborgare. Den rollen står inte i relation till hur mycket resurser biblioteken får, säger han.

Han är skeptisk till förslaget om att kunna porta stökiga besökare från biblioteken.

– Förslaget är krångligt, byråkratiskt och skapar troligen fler problem än det löser. Det är ett exempel på att man försöker bota symtomen i stället för att ta itu med verkliga samhällsproblem.

Med i panelen var även Helene Öberg, statssekreterare hos kultur- och demokratiministern (MP) och Carola Gunnarsson från Sveriges Kommuner och Landsting.

Debatten hölls i Rum för bibliotek på Bokmässan i Göteborg.

Läs mer: Biblioteksbladet på plats på bokmässan.