Biblioteksbladet i ny skepnad

11 sep 2020 • 2 min

Efter en stormig debatt om Biblioteksbladets framtid förra våren landade beslutet i en omgörning av både magasinet och sajten. Nästa vecka kan du se resultatet.

Johanna Hansson. Foto: Elisabeth Ohlson

Med start nästa vecka kommer du att se Biblioteksbladets nya utformning. Den nya sajten blir matigare och kommer att uppdateras mer frekvent än tidigare. I höst växlar vi upp det digitala arbetet samtidigt som Biblioteksbladets magasin går ner till fyra nummer per år.

Bakgrunden är den stormiga debatt som blåste upp inför årsmötet 2019 då stadsbibliotekarierna i Stockholm, Göteborg och Malmö i en gemensam motion föreslog att tidningen skulle läggas ner. Pengarna som Biblioteksbladet kostar föreningen skulle i stället läggas dels på omvärldsbevakning på föreningens kansli och dels gå till medlemsbiblioteken för verksamhetsutveckling. En del pengar skulle också sparas.

– Det vår många som yttrade sig innan, många till försvar för tidningen, minns Johanna Hansson, ordförande i Svensk biblioteksförening.

Styrelsen föreslog dock att motionen skulle avslås och presenterade ett förslag om en grundlig översyn av tidningens kostnader och relevans för medlemmarna.

– För många medlemmar är tidningen ett av de främsta skälen att vara medlem. Sedan är det alltid bra att diskutera hur man bäst använder föreningens pengar, säger Johanna Hansson.

Föreningens stadgar säger att verksamheten bland annat ska bedrivas med en medlemstidskrift. Och att det görs med en ansvarig utgivare och oberoende journalistik, ansåg styrelsen vara av stor betydelse.

– Det blir bättre journalistik och bättre granskning om tidningen är oberoende. Det är bra för biblioteken att det finns någon som granskar dem. Vi jobbar med fri information, då måste vi också i handling stå för det.

På årsmötet valde motionärerna att ställa sig bakom det styrelsen föreslog. Motionen avslogs och årsmötet beslutade enligt styrelsens förslag. Biblioteksbladet skulle finnas kvar.

Karin Linder

Förra hösten inleddes arbetet med omgörningen. Föreningens generalsekreterare Karin Linder var med i arbetet.

– Det har varit en tät process med många aha-upplevelser. Vi har verkligen brottats med alla aspekter kring innehåll och utseende, säger hon.

– Det är en ganska stor utmaning att skapa en tidning som är aktuell inåt i en mediekunnig profession men samtidigt intressant som läsning för alla som inte är riktigt lika insatta som bibliotekariekåren. Men jag tycker att vi har ett mycket bra resultat.

Även Johanna Hansson ser fram emot att tidningen tar ytterligare ett kliv på den digitala resan.

– Jag är jätteglad att det kommer till stånd, jag tror det kan bli hur bra som helst.